Bewogen én belezen
de invloed van een motorische interventie op het niveau van Fundamental Movement Skills en Technisch Lezen bij leerlingen met een taalontwikkelingsstoornisBewogen én belezen
de invloed van een motorische interventie op het niveau van Fundamental Movement Skills en Technisch Lezen bij leerlingen met een taalontwikkelingsstoornisSamenvatting
Doel. Welke invloed heeft een motorische interventie op de ontwikkeling van de Fundamental Movement Skills en van het Technisch Lezen bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis?
Opzet. Een quasi-experimenteel onderzoek met voormetingen en nametingen op FMS en Technisch Lezen met een interventie- en een controlegroep.
Methode. Van een school voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis werden 54 leerlingen evenredig verdeeld over een interventie- en een controlegroep. De interventie duurde 10 weken. In elke week werden Fundamental Movement skills gedurende 50 minuten expliciet geïnstrueerd en geoefend. In een gelijk tijdspad werd voor de interventiegroep de lestijd voor lezen met 10% tot 15% gereduceerd. Het verschil in vorderingen werd respectievelijk voor de FMS onderdelen locomotor skills, object control skills en stability afzonderlijk beoordeeld. Op het gebied van Technisch Lezen werden de onderdelen leestijd en leesfouten afzonderlijk beoordeeld.
Resultaten. De analyse met Repeated Measures toonde voor elk onderdeel van FMS tussen voor- en nameting significante verschillen. Voor locomotor skills werd p<.000, voor object control p<.014 en voor stability p<.016 berekend. Voorafgaand aan de interventie werden motorische ontwikkelingsachterstanden gevonden voor object control en stability. Bij het technisch lezen werd op het onderdeel tijd een significant p<.024 resultaat gevonden. Op het onderdeel fouten werd geen significantie gevonden.
Conclusie. Het is mogelijk om bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis de motorische achterstand door middel van 1 additionele FMS oefenles in 10 weken significant te verbeteren. Indien tegelijkertijd de lestijd voor technisch lezen met 10% tot 15% wordt verminderd heeft dit een klein positief effect op de leessnelheid en geen negatief effect op het aantal gemaakte fouten.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Afdeling | |
| Datum | 2017-08-23 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |
































