De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Scholieren in balans

Een onderzoek naar het belang van een contextrijke schoolomgeving voor leerlingen en hun ouders

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Scholieren in balans

Een onderzoek naar het belang van een contextrijke schoolomgeving voor leerlingen en hun ouders

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Op .... wordt al sinds jaar en dag in de eerste en tweede klassen gebruikt gemaakt van de Schoolvragenlijst (SVL) om inzicht te krijgen in het welzijn van de leerling op school. De uitkomsten van deze vragenlijst bieden de mentor handvatten om de leerling te begeleiden en kunnen tevens bij ouderavonden aanknopingspunten geven om over in gesprek te gaan. De Schoolvragenlijst geeft echter alleen een beeld van de tevredenheid van de leerling op school. Omdat er nog veel meer factoren zijn, die in het leven van een jongere een belangrijke rol kunnen, wordt op dit moment de Belevingsvragenlijst, kort gezegd de BVS, ontwikkeld door drs. T. Das. Dit is een meetinstrument dat past binnen de contextuele leerlingbegeleiding. Met dit onderzoek is bekeken of deze contextuele leerlingbegeleiding en daarmee ook de BVS de mentor of begeleider een scherper en completer beeld van de jongere kan geven en daarnaast of deze vorm van begeleiden er ook voor kan zorgen dat ouders hun eigen aspiraties en wensen met betrekking tot de schoolloopbaankeuze beter kunnen afstemmen op die van hun zoon of dochter. Voor dit onderzoek is bij een H/V-brugklas de BVS afgenomen. Uit de resultaten van deze dertig leerlingen heeft drs. Das negen leerlingen geselecteerd. Bij deze negen leerlingen en hun ouders zijn vervolgens nog een aantal andere vragenlijsten afgenomen. Bij de leerlingen hadden deze lijsten betrekking op empowerment, copingstrategieën, hun sterke en zwakke kanten, zelfwaardering en de manier waarop de betrokken jongeren tegen hun ouders aankijken. Bij de ouders is het ouderlijke verwachtingspatroon ten opzichte van hun zoon of dochter onderzocht. De belangrijkste resultaten uit dit onderzoek zijn dat bij 90% van de betrokken leerlingen hun tevredenheid gedurende het afgelopen schooljaar op verschillende gebieden is vergroot. Met name als het gaat om hun eigen gewoonten, hun energieniveau en ervaringen met anderen geven de leerlingen aan meer tevreden te zijn. Dat geldt ook voor hun kijk op het heden en het verleden. Naast de tevredenheid van de leerlingen zijn ook de verwachtingen en aspiraties van de ouders van de betrokken leerlingen in beeld gebracht. Daaruit blijkt dat de meeste ouders gelukkig zijn als hun kind dat ook is zowel op school als thuis, daarentegen merken zij wel op dat ze graag willen dat hun kind het hoogst haalbare uit zichzelf haalt en dat zij als ouder gericht zijn op prestaties. Duidelijk is geworden dat de BVS, in een later stadium, een goed en bruikbaar meetinstrument kan zijn binnen de contextuele leerlingbegeleiding. De tevredenheid van de leerlingen op verschillende gebieden wordt namelijk helder en bruikbaar in kaart gebracht. Tevens bieden de extra vragenlijsten van de leerlingen extra informatie om een begeleidingsgesprek mee in te gaan. Het is naast een goed meetinstrument voor leerlingen en mentoren ook bruikbaar bij de advies-/ en oudergesprekken op een school. Omdat de beleving van de jongere scherp in kaart wordt gebracht, hebben de ouders beter zicht op het welzijn en de aspiraties van hun eigen kind. Op deze manier kunnen ouders hun eigen aspiraties en wensen als het gaat om de schoolloopbaan en mogelijkheden van hun kind beter afstemmen op die van hun zoon of dochter

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2012
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk