Motiveren door spelgecentreerd spelonderwijs
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Motiveren door spelgecentreerd spelonderwijs
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In deze studie is onderzocht wat het verschil is tussen een spelgecentreerde benaderingswijze en een technische gecentreerde benaderingswijze van sport(spel)onderwijs, op het competentiegevoel van leerlingen. Er is gebruik gemaakt van een interventie- en een controleklas die beide handbal les aangeboden kregen. Het betreft hier een havo- en atheneum 2 jongens klas. De interventieklas heeft handballes gehad volgens de principes van een spelgecentreerde aanpak. Deze groep kreeg les op kleine veldjes en met veel overtalsituaties. De controleklas kreeg een heel technische gecentreerde handballes die bestond uit een warming up, kern en een afsluitend spel op een groot veld. In de resultaten komt naar voren dat het competentiegevoel van de interventieklas gemiddeld meer gestegen is dan de controleklas. Bovendien is gebleken dat een spelgecentreerde handballes voor de leerling met een lag gevoel van competentie minder het meeste effect heeft.
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Sporthogeschool |
Datum | 2013-06-19 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |