De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Motiveren door spelgecentreerd spelonderwijs

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Motiveren door spelgecentreerd spelonderwijs

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In deze studie is onderzocht wat het verschil is tussen een spelgecentreerde benaderingswijze en een technische gecentreerde benaderingswijze van sport(spel)onderwijs, op het competentiegevoel van leerlingen. Er is gebruik gemaakt van een interventie- en een controleklas die beide handbal les aangeboden kregen. Het betreft hier een havo- en atheneum 2 jongens klas. De interventieklas heeft handballes gehad volgens de principes van een spelgecentreerde aanpak. Deze groep kreeg les op kleine veldjes en met veel overtalsituaties. De controleklas kreeg een heel technische gecentreerde handballes die bestond uit een warming up, kern en een afsluitend spel op een groot veld. In de resultaten komt naar voren dat het competentiegevoel van de interventieklas gemiddeld meer gestegen is dan de controleklas. Bovendien is gebleken dat een spelgecentreerde handballes voor de leerling met een lag gevoel van competentie minder het meeste effect heeft.

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Sporthogeschool
Datum2013-06-19
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk