De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Coöperatief leren binnen thematiseren

Starten met coöperatieve werkvormen

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Coöperatief leren binnen thematiseren

Starten met coöperatieve werkvormen

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Voor u ligt het onderzoek 'Coöperatief leren binnen thematiseren, starten met coöperatieve werkvormen'. Dit onderzoek is gedaan door Stéphanie de Lannée de Betrancourt als eindopdracht voor de opleiding Master SEN bij Fontys OSO. De centrale vraag in dit onderzoek luidt: 'Welke coöperatieve werkvormen kan een leerkracht inzetten om de betrokkenheid van de kinderen in groep 7 bij de startfase van het thematiseren te vergroten?' Om deze vraag te kunnen beantwoorden is de startfase van het thema 'Seksualiteit' in groep 7 gekozen. Voor deze startfase staan drie weken waarin allerlei startactiviteiten gebeuren. Tijdens deze startactiviteiten is steeds gebruik gemaakt van verschillende coöperatieve werkvormen. Vooraf aan het onderzoek is aan de kinderen gevraagd hun mening te geven over coöperatief werken. Dit hebben ze gegeven aan de hand van een vragenlijst. Ook aan het eind van dit onderzoek hebben de kinderen deze vragenlijst ingevuld. De resultaten hiervan geven aan dat de kinderen een positieve mening hebben over coöperatief werken. Naast deze vragenlijsten hebben de kinderen na elke startactiviteit een evaluatieformulier ingevuld. Hierop stonden vragen over de werkvorm die ingezet was, het proces van het samenwerken, de rollen die de kinderen kregen tijdens de startactiviteiten en vragen over de rol van de leerkracht. De kinderen hebben deze vragenlijsten zorgvuldig ingevuld en de resultaten zijn verwerkt in de dataverzameling. Veel kinderen waren positief over wat er in de klas gedaan is, maar er was een aantal kinderen die heel kritisch geantwoord hebben. De kritiek die de kinderen gaven, gingen over verschillende aspecten van het samenwerken en de startactiviteiten. Om het leerkrachtengedrag in kaart te brengen is er gefilmd tijdens alle startactiviteiten. Deze beelden zijn geobserveerd aan de hand van observatielijsten en er is beschreven wat daarvan te zien was op de beelden. Dit is door de onderzoeker gedaan en tevens door een collega van de onderzoeker. Het resultaat hiervan was dat de punten uit de observatielijsten goed aan de orde kwamen tijdens de startactiviteiten. Dit leidde tot een goed verloop van de startactiviteiten. De conclusie van dit onderzoek is dat het inzetten van coöperatieve werkvormen tijdens de startactiviteiten van een thema zorgt voor goede betrokkenheid. Dit komt tot uiting door de kinderen die heel taakgericht aan het werk zijn, de opdrachten die ze moesten doen werden goed uitgevoerd en de kinderen hebben veel vragen bedacht over de verschillende onderwerpen

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2012
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk