De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het stimuleren van intrinsieke motivatie bij het vak begrijpend lezen

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden
3e prijs LOPON2 scriptieprijs 2017

Het stimuleren van intrinsieke motivatie bij het vak begrijpend lezen

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden
3e prijs LOPON2 scriptieprijs 2017

Samenvatting

Het doel van dit onderzoek was om op basisschool X onderzoek te doen naar de leerkrachtvaardigheden van de leerkrachten omtrent het stimuleren van intrinsieke motivatie bij het vak begrijpend lezen. Vanuit de probleemanalyse is gebleken dat leerkrachten hier al een aantal jaren vragen over hebben en graag zouden willen weten hoe zij het begrijpend leesonderwijs kunnen verbeteren. De onderzoeksvraag die voortgekomen is uit de probleemanalyse is dan ook: ‘In hoeverre dienen de leerkrachten op basisschool X de benodigde leerkrachtvaardigheden verder te ontwikkelen om de intrinsieke motivatie van leerlingen te stimuleren bij het vak begrijpend lezen?’. Om deze vraag te beantwoorden zijn enquêtes uitgedeeld bij de leerkrachten van de groepen 4 tot en met 8. Ook zijn in vijf klassen leerkrachten geobserveerd tijdens een of twee begrijpend leeslessen. Aan de hand van de analyses van de enquêtes en observaties heeft een groepsinterview plaatsgevonden. Na het analyseren van de resultaten is te concluderen dat de leerkrachten over veel leerkrachtvaardigheden beschikken, maar dat zij een aantal cruciale leerkrachtvaardigheden dienen te verbeteren. Na deze conclusie zijn de aanbevelingen gedaan. Een van de belangrijkste aanbevelingen is het ‘modelen’ tijdens de instructie en hierbij de leerlingen ook interactief te betrekken. Ook wordt aanbevolen dat de leerkrachten meer na moeten gaan waar de interesses van de leerlingen liggen en daar de teksten op uit te kiezen. Het benoemen van het leesdoel, met de daarbij behorende criteria, stimuleert ook de intrinsieke motivatie bij het vak begrijpend lezen en dit is tevens de laatste aanbeveling die gedaan is.

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingLeraar basisonderwijs
AfdelingFontys Kind en Educatie
Datum2017-05
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk