Van checklist naar zelfsturing: rubrics als katalysator voor zelfregulerend leren
een onderzoek naar de percepties en ervaringen van summatief beoordelen en formatief handelen met rubrics, ter bevordering van zelfregulerend leren (ZRL) op Fontys ALO EindhovenVan checklist naar zelfsturing: rubrics als katalysator voor zelfregulerend leren
een onderzoek naar de percepties en ervaringen van summatief beoordelen en formatief handelen met rubrics, ter bevordering van zelfregulerend leren (ZRL) op Fontys ALO EindhovenSamenvatting
Achtergrond: Fontys ALO Eindhoven heeft rubrics geïntegreerd voor alle toetsen, wat zowel voor docenten als studenten uitdagingen met zich meebrengt. Rubrics spelen een cruciale rol bij zowel summatieve beoordelingen als formatief handelen, en faciliteren de feedup, feedback en feedforward cyclus, ter bevordering van het zelfregulerend leren van de student.
Doel: Het doel van deze Masterthesis was het onderzoeken van het gebruik van rubrics binnen Fontys ALO Eindhoven, gericht op de ervaringen van docenten en studenten. Het onderzoek streefde naar aanbevelingen ter optimalisatie van rubric-gebruik om zelfregulerend leren te bevorderen, en bood waardevolle inzichten voor vergelijkbare onderwijsinstellingen die rubrics willen implementeren.
Deelnemers en setting: 175 studenten en 27 docenten vulden een online vragenlijst in, 9 docenten werden geïnterviewd, en twee focusgroepen werden georganiseerd: één met ALO-1 en één met ALO-4 op Fontys ALO Eindhoven.
Data verzameling: Deze casestudy gebruikte een mixed-methods aanpak, waarbij kwantitatieve data werden verzameld middels vragenlijsten, en kwalitatieve data met diepte-interviews met docenten en focusgroepen met studenten. Deze benadering verschafte inzicht in de complexiteit en diverse perspectieven op het gebruik van rubrics.
Data analyse: Kwantitatieve data werden onderworpen aan beschrijvende statistische analyse met, terwijl kwalitatieve data werden onderzocht met thematische analyse. Deze benadering bood inzicht in de complexiteit en de diverse perspectieven op het gebruik van rubrics.
Resultaten: De bevindingen wijzen op de complexiteit van rubric-gebruik en de uitdagingen voor docenten en studenten bij het bevorderen van zelfregulerend leren. Rubrics worden vaak gezien als checklists, wat het zelfregulerend leren van studenten kan belemmeren. Het onderzoek suggereert dat single-point rubrics effectiever kunnen zijn in het ontwikkelen van kwaliteitsbewustzijn en het focussen op het leerproces, wat essentieel is voor zelfregulerend leren.
Conclusies: Concluderend benadrukt het onderzoek de noodzaak om de beoordelingsgeletterdheid bij docenten en de feedbackgeletterdheid bij studenten te verbeteren voor een effectiever gebruik van rubrics. Aanbevelingen voor vervolgonderzoek omvatten onder meer het structureren van peer feedback, het optimaliseren van feedforward met rubrics, en het versterken van het kwaliteitsbewustzijn bij zowel studenten als docenten.
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Sport en Bewegen |
Partner | Fontys ALO Eindhoven |
Datum | 2024-07-08 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |