De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

"Ik ben de kikker, jij bent de kok

De invloed van theaterlezen op de motivatie en de leesprestaties bij zwakke

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

"Ik ben de kikker, jij bent de kok

De invloed van theaterlezen op de motivatie en de leesprestaties bij zwakke

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit onderzoek is nagegaan, of de leesprestaties en leesmotivatie van de leerlingen verhoogd worden, als theaterlezen ingezet wordt als extra leesbegeleiding. Theaterlezen is een werkvorm waarin iedere lezer zijn eigen rol leest, en waarbij naar een optreden toe wordt gewerkt. De doelgroep bestaat uit vier zwakke lezers uit de middenbouw van een school voor speciaal basisonderwijs. Het doel van de leesinterventie is de bevordering van de vier componenten van het vloeiend lezen, namelijk accuratesse, tempo, expressie en begrip. Met behulp van actieonderzoek is zes weken lang drie keer per week een integrale didactische aanpak opgezet op basis van recente wetenschappelijke inzichten voor goed leesonderwijs. De ouders van de leerlingen zijn ingeschakeld om de leesmotivatie van hun kind te beoordelen, en om thuis te oefenen met de theaterleesteksten. De prestaties zijn gemeten door de leerrendementen bij het lezen vóór en na het onderzoek te vergelijken met behulp van genormeerde leestoetsen. Het leerrendement blijkt bij alle leerlingen gestegen te zijn na de begeleidingsperiode. Ook blijken de leerlingen op gebied van expressie vooruit te zijn gegaan. De leesmotivatie is gemeten door de vragenlijsten van de leerlingen en ouders vóór en na het onderzoek met elkaar te vergelijken. De leesmotivatie voor de leesbegeleiding en de leeslessen op school blijkt gestegen te zijn, en er is meer interesse in verschillende soorten boeken. De motivatie voor het stillezen in de klas blijkt echter niet veranderd te zijn. In de thuissituatie blijkt bij drie van de vier leerlingen de leesmotivatie gestegen te zijn. Uit het onderzoek wordt niet duidelijk, of de leerlingen thuis meer zijn gaan lezen. Deze onderzoeksresultaten leiden tot de conclusie, dat theaterlezen binnen mijn school een meerwaarde biedt als een motiverende, prestatieverhogende werkwijze om het vloeiend lezen te verbeteren

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Special Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
PartnerFontys Hogescholen
Jaar2014
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk