De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

"De titel van mijn onderzoek is: "Waar ga ik op stage?" Het onderzoek gaat over de
VMBO T3 leerlingen op het Strabrecht College te Geldrop. Alle T3-leerlingen hebben
in de derde klas één week snuffelstage. Voor deze stage dienen de leerlingen
zelfstanding een adres te zoeken. Indien leerlingen geen eigen stageadres vinden,
schakelt het Strabrecht College een extern bedrijf in om de leerling een adres toe te
wijzen. Als school willen wij dat leerlingen zelfstandig worden en leren hun eigen
verantwoordelijkheid te nemen. Om aan deze visie en missie te voldoen ten opzichtte
van het proces rondom een stageadres zal er wat veranderd moeten worden.
Dit is dan ook precies de reden waarom ik dit onderzoek heb verricht.
In de huidige situatie halen wij de verantwoordelijkheid bij de leerling weg en leggen
deze bij een extern bedrijf. Het blijft natuurlijk de vraag of de leerling hier werkelijk
iets van leert.
Het onderzoek geeft antwoord op de vraag; "" Hoe kunnen VMBO-T3 leerlingen
gestimuleerd worden om actief en zelfstandig een stageadres te vinden?"
Om een antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag heb ik een surveyonderzoek
verricht binnen verschillende onderzoekseenheden, waaronder leerlingen,
ouders en mentoren.
De schooldirectie en de decanen hebben aangegeven dit een waardevol onderwerp
te vinden. De directie staat open voor een passende oplossing die aansluit op de
visie van de school.
Vanuit bestudeerde literatuur blijkt dat adolescenten volop in ontwikkeling zijn. Ze
denken na over hun ontwikkeling en leren daarin eigen keuzes te maken. Ze groeien
in zelfsturing en leren verantwoordelijkheid nemen. Dit groeiproces zal bij ieder
individu anders verlopen waardoor sommige leerlingen wel een eigen stageadres
kunnen regelen en anderen niet.
Ik heb een antwoord gezocht op de onderzoeksvraag en daarbij ook het inclusief
onderwijs betrokken. Als school krijgen we steeds meer te maken met het aanbieden
van passend onderwijs. Dit geldt tevens voor leerlingen van VMBO T3.
Op grond van de antwoorden van ouders, leerlingen en mentoren heb ik een
conclusie kunnen trekken en aanbevelingen geschreven met betrekking tot de
onderzoeksvraag. Deze zullen in dit meesterstuk onthuld worden!"

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2011
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk