De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

De onderzoeksschool wil het eigenaarschap van leerlingen meer stimuleren tijdens projectlessen.
Uit het theoretisch kader blijkt dat het stimuleren van eigenaarschap bestaat uit een aantal
onderdelen. Namelijk de vier componenten: eigen doelen stellen, zelfevaluatie, zelfmonitoring en
zelfinstructie (Zimmerman, 1990). Daarnaast is ook de coachende rol van leerkrachten een belangrijk
component (Hattie, 2012; Marzano, 2003). Op basis van het theoretisch kader en de vraag van de
onderzoeksschool is de onderzoeksvraag ontstaan: Hoe kunnen leerkrachten van leerplein 5/6 het
eigenaarschap van leerlingen stimuleren binnen projectlessen op de onderzoeksschool?
Om een antwoord te krijgen op de onderzoeksvraag zijn twee onderzoeksinstrumenten ingezet, een
vragenlijst en een semigestructureerd interview. Hierdoor is er zicht gekomen in hoeverre de
leerkrachten op dit moment een coachende rol aannemen en op welke niveaus feedback wordt
gegeven. Daarnaast zijn er ook knelpunten naar voren gekomen die verklaren waarom het zo lastig is
voor de leerkrachten om het eigenaarschap te vergroten.
De aanbeveling van dit onderzoek is om de focus te leggen op het zichtbaar maken van de door
leerlingen gestelde leerdoelen. Hierdoor wordt de leerling meer eigenaar van zijn eigen leerproces. Als
de leerdoelen van de leerlingen zichtbaar zijn kan de leerkracht zijn begeleiding daarop aan laten
sluiten, waardoor leerlingen beter begeleid kunnen worden in hun leerproces.

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingLeraar basisonderwijs
AfdelingFontys Hogeschool Kind en Educatie
Datum2020-05-19
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk