Help mij taakgericht te werken!
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Help mij taakgericht te werken!
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Als leerkracht van groep 3 merk ik dat kinderen moeite hebben met taakgericht werken. Ze kunnen taakgericht werken als ze met hun werkboekje van de methode Veilig Leren Lezen aan de slag zijn. Als ze dit af hebben, beginnen ze aan hun klaaropdracht. De concentratie en taakgerichtheid is dan bij veel kinderen op. Ze zoeken afleiding in andere dingen die in de klas gebeuren. Zo komen zij van hun plaats en gaan rondlopen in de klas. Dit zorgt voor veel onrust in de klas. De onderwijstijd wordt hierdoor niet optimaal benut. In dit onderzoek gaan drie leerlingen vaardigheden leren om de taakgerichtheid te vergroten. Als methode gebruik ik hiervoor de oplossingsgerichte methodiek Kids’Skills. De Kinderen overwinnen op een positieve, constructieve manier problemen door nieuwe vaardigheden te leren. Om de taakgerichtheid te meten heb ik de tijdsteekproef drie keer afgenomen, als begin-, tussen- en eindmeting. Ik voeg de wondervraag en schaalvraag toe omdat dit de kinderen nog meer inzicht geeft in hun eigen ontwikkeling en hen nog meer motiveert om de vaardigheid te leren
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Master Special Educational Needs |
Afdeling | Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool |
Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg | |
Partner | Fontys Hogescholen |
Jaar | 2014 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |