De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Let's motivate!

Een onderzoek naar motivatiebevorderende factoren in het ZMOK

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Let's motivate!

Een onderzoek naar motivatiebevorderende factoren in het ZMOK

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit verslag onderzoek ik hoe we de motivatie van de leerling binnen de Arbeid Gerichte Leerweg(AGL) binnen onze ZMOK-school bevorderen en hoe we daarin als team kunnen samenwerken Binnen de school wordt door docenten op een verschillende manier aan het bevorderen van leerling motivatie gewerkt. Er is weinig sprake van samenwerking. Ik heb vanuit vragenlijsten, die bij de leerlingen zijn afgenomen een “top 5” samengesteld van zaken die zij als meest motiverend ervaren. Daarbij heb ik ook meegenomen wat er vanuit bestaande onderzoeken als meest motiverend werkt. Aan het einde van het onderzoek trek ik de conclusie dat het inzetten van de top 5 en het samenwerken effect heeft gehad. De resultaten laten zien dat de motivatie van leerlingen is toegenomen op de componenten van Pintrich (2002); waarden, verwachtingen en affectie en dat docenten meer samenwerking ervaren. De belangrijkste punten die leerlingen aangeven zijn: Ze zijn zich bewuster geworden van hun eigen ontwikkeling en het “waarom” achter de lessen doordat docenten ze dit inzicht geven. Verder merken ze dat docenten meer moeite doen om naar hen te luisteren. Opvallend vinden ze nu de overeenkomsten daarin tussen de docenten

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Special Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
PartnerFontys Hogescholen
Jaar2014
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk