Leg dat maar eens uit
Een praktijkgericht onderzoek naar de kennis en vaardigheden van leerkrachten rondom het geven van instructiesLeg dat maar eens uit
Een praktijkgericht onderzoek naar de kennis en vaardigheden van leerkrachten rondom het geven van instructiesSamenvatting
Het doel van dit onderzoek is om de kennis en vaardigheden van de leerkrachten in beeld te brengen
rondom het geven van instructies. De aanleiding hiervoor is dat de directie van de basisschool een
schoolbreed instructiemodel wil gebruiken. De voorkeur van de directie gaat uit naar het IGDI-model,
of een andere afleiding van het directe instructiemodel. In het theoretisch kader zijn de volgende
kernbegrippen nader toegelicht: de vier sleutels voor een effectieve les, het directe instructiemodel,
de effectiviteit daarvan en tenslotte afleidingen van het directe instructiemodel. Tijdens dit
onderzoek is onder andere gekeken of de leerkrachten gebruikmaken van de vier sleutels voor een
effectieve les, zoals Wildeboer (2018) ze beschrijft. De onderzoeksvraag is: In hoeverre komen de
kennis en vaardigheden van de leerkrachten van de groepen 3 tot en met 8 met betrekking tot het
geven van instructies overeen met hun visie op het geven van instructies? Als onderzoeksmethode is
gebruikgemaakt van een vragenlijst, observatie en interview. Uit het onderzoek is gebleken dat de
leerkrachten over voldoende kennis en vaardigheden beschikken. Ook is in kaart gebracht wat de
instructiebehoeftes van de leerkrachten zijn en hoe deze behoeftes zich verhouden tot de eigen visie.
Hieruit is gebleken dat de leerkrachten zelfsturing binnen een model belangrijk vinden. De
leerkrachten willen eigen kennis en vaardigheden toepassen binnen een instructiemodel. De
belangrijkste aanbeveling van dit onderzoek is het EDI-model, wat een geschikt model is om te
implementeren op de basisschool. Dit model verhoudt zich het beste tot de kennis en vaardigheden
van de leerkrachten.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Leraar basisonderwijs |
Afdeling | Fontys Kind en Educatie |
Datum | 2021-02-26 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |