De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In 2013 noemde De Onderwijsraad de samenwerking tussen leerkracht, kind en ouders, het succes van passend onderwijs. Deze uitspraak wordt onderschreven door de uitkomst van dit onderzoek. Het doel van dit onderzoek was het onderzoeken op welke wijze een brede aanpak ingezet kon worden, om de ontwikkeling van kinderen met ASS te bevorderen. Een brede aanpak houdt in dat de uitvoering van interventies plaats vindt thuis, op school en individueel en dat er sprake is van een nauwe samenwerking tussen ouders, kind en leerkracht (De Baat & Moerkens, 2013). Om de samenwerking vorm te kunnen hebben betrokkenen zich verdiept in elkaars ondersteuningsbehoeften. Op basis van gelijkwaardigheid en een gemeenschappelijk doel, is een nauwe samenwerking tot stand gekomen. Om te werken aan interventies die passen bij de behoeften van het kind, is vooronderzoek gedaan naar de hulpvragen van betrokkenen. Vanuit de brede aanpak is het tevens het kind betrokken bij zijn eigen ontwikkeling en leerproces. In semi-gestructureerde interviews heeft het kind meegedacht over te bereiken doelen en mogelijke interventies. Op basis van de behoefte aan competentie en autonomie als basisbehoeften van een kind (Stevens, 1997), is gekozen voor het oplossingsgericht werken (Cauffman & Van Dijk, 2014). Het oplossingsgericht werken gaat uit van het inzetten van krachten en het aanleren van deelvaardigheden vanuit succeservaringen. Het aanpassen van het oplossingsgericht werken aan de behoeften van kinderen met ASS, bleek een effectieve manier om hen te betrekken bij hun ontwikkeling. Het antwoord op de onderzoeksvraag: ‘Op welke wijze kan ik ouders, leerkrachten en het kind met ASS ondersteunen en begeleiden in het samen zoeken en inzetten van passende interventies op het gebied van plannen/organiseren en concentratie, vanuit de oplossingsgerichte benadering, met als doel de ontwikkeling van het kind thuis en op school te bevorderen’, is gegeven door dit actieonderzoek. De samenwerking vanuit de brede aanpak heeft een positieve invloed gehad op de betrokkenheid en het resultaat van de interventies. Het kan interessant zijn om op dit gebied een vergelijkend onderzoek te doen, waarbij onderzocht kan worden in welke mate de samenwerking met kind en ouders van invloed is op het slagen van interventies

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Special Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
PartnerFontys Hogescholen
Jaar2016
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk