Position paper over inburgering (NL en EN)
Hoe leren volwassen migranten leven in een nieuw land?Position paper over inburgering (NL en EN)
Hoe leren volwassen migranten leven in een nieuw land?Samenvatting
Huidige inburgeringscursussen zijn meestal gericht op taal en kennis en houden geen rekening met de complexe inspanningen die migranten moeten leveren om een nieuw bestaan op te bouwen in een vreemde samenleving. Sinds 2002 onderzoekt en ontwikkel ik samen met Vantrood Educational Services methoden voor psychosociale volwassenenonderwijs, toegespitst op een dubbele context benadering: de ontvangende samenleving, evenals de volwassen lerende migrant. In dit Position paper beschrijven we de theoretisch gefundeerde principes van deze effectieve pedagogische aanpak en bespreken we veronderstellingen van volwassenenonderwijs en inburgering om hiermee een constructieve bijdrage te leveren aan de doorontwikkeling van inburgeringscursussen.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Pedagogiek |
Afdeling | Fontys Pedagogiek |
Lectoraat | Lectoraat Opvoeden voor de toekomst |
Datum | 2016-09-15 |
Type | Conferentiebijdrage |
Taal | Nederlands |