De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Schrijfonderwijs in het SBO

De voorbereidende en beginnende schrijfontwikkeling

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Schrijfonderwijs in het SBO

De voorbereidende en beginnende schrijfontwikkeling

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

"Samenvatting

In groep 3 van het Speciaal Basisonderwijs is het eerste half jaar alweer voorbij. De kinderen in de klas zijn razend enthousiast, ze gaan starten met het schrijven van de schrijfletters!
Heb je dat nu ook als leerkracht………kinderen zijn gemotiveerd om te schrijven maar dat de motivatie snel daalt omdat ze erg veel moeite hebben met schrijven van letters. Het geven van een schrijfles wordt ineens minder leuk omdat je niet goed aan kan sluiten op de schrijfontwikkeling van de kinderen in je groep. Waarom hebben ze toch zoveel moeite om een letter te schrijven?

Dit meesterstuk is bedoeld voor alle mensen die hun schrijfonderwijs aan willen laten sluiten op de schrijfontwikkeling van kinderen met een leer- en ontwikkelingsachterstand. Er is gekeken binnen de voorbereidende en beginnende schrijfontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 6, 7 en 8 jaar.
Aan het begin van het meesterstuk kunt u lezen hoe voorbereidende schrijfontwikkeling verloopt en waarom kinderen bepaalde ontwikkelingen en schrijfbewegingen moeten beheersen om te kunnen starten met het schrijven van letters. Daarnaast heb ik beschreven hoe een aantal leerkrachten, een IB'er en een fysiotherapeut omgaan met schrijfonderwijs of de schrijfontwikkeling van kinderen.
Er is ook gekeken naar de schrijfvoorwaarden. Wat zijn nu belangrijke schrijfvoorwaarden om goed te kunnen schrijven? Vervolgens wordt er beschreven welke signalen kinderen af kunnen geven binnen de voorbereidende en beginnende schrijfontwikkeling en hoe je daar het beste mee om kan gaan. Aan de hand van deze resultaten zijn ook een aantal testen afgenomen bij de kinderen.
Ook is er gekeken welke didactiek ik het beste aan vindt sluiten bij de kinderen in mijn groep. Als laatste eindigt mijn meesterstuk met de conclusie over mijn gevonden resultaten.
"

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2011
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk