De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Zelfregulatie zelf onder controle krijgen.

Het (verder) ontwikkelen van zelfregulatie bij leerlingen

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Zelfregulatie zelf onder controle krijgen.

Het (verder) ontwikkelen van zelfregulatie bij leerlingen

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In het onderwijzen aan kinderen gaan we er vaak vanuit dat leerlingen vanzelf leren hoe ze een verwerkingstaak zelfstandig kunnen aanpakken, maar dit is niet altijd het geval. Welke vaardigheden kan je als leerkracht je leerlingen preventief aanleren om dit goed te ontwikkelen, hoe pak je dit aan en welke stappenplannen en methodieken zijn hiervoor geschikt? In mijn praktijkonderzoek onderzoek ik hoe ik die zelfregulatie van mijn leerlingen kan verbeteren. Vanuit dit onderzoek beschrijf ik een model, waarbij ik uit meerdere stappenplannen en methodieken, items, die mij het meest aanspreken, samenvoeg. Ik bekijk in welke mate onze begrijpend leesmethode helpt om bij leerlingen een verbeterde zelfregulatie te bewerkstelligen. Vanuit de inventarisatie die ik gemaakt hebt van de vaardigheden die mijn collega's en mijn leerlingen reeds toepassen om de zelfregulatie te verbeteren, concludeer ik dat er een groot verschil is in de investering die leerkrachten hierin maken en wat de leerlingen hiervan daadwerkelijk gebruiken tijdens hun zelfstandige verwerking.

Toon meer
OrganisatieFontys Hogescholen
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2011
TypeMasterscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk