De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit onderzoek is een combinatie van ontwerponderzoek en actieonderzoek. De onderzoeker heeft een oplossingsgericht stappenplan ontwikkeld ter begeleiding van leerlingen met een rekenhulpvraag van de bovenbouw van een reguliere basisschool. Gedurende de onderzoeksperiode wordt nagegaan of Peer Coaching een effectief begeleidingsinstrument is bij de implementatie en doorontwikkeling van het stappenplan door bovenbouwleerkrachten van Basisschool X. Eveneens wordt onderzocht of het stappenplan aansluit bij de onderwijsbehoeften van bovenbouwleerlingen van Basisschool X. Het stappenplan is ontstaan uit een combinatie van oplossingsgerichte interventies, elementen van adaptief onderwijs (relatie, competentie en autonomie) en intrinsieke motivatie. Dit is weergegeven in negen stappen met als hart “complimenteren en relatie versterken”. Peer Coaching is voor Basisschool X een effectief instrument gebleken bij de implementatie en doorontwikkeling van het stappenplan. Daarnaast hebben zowel leerkrachten als leerlingen geconcludeerd dat het stappenplan een zinvolle toevoeging is aan het huidige rekenonderwijs in de bovenbouwgroepen van Basisschool X

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Special Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
PartnerFontys Hogescholen
Jaar2014
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk