De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Een tevreden hart? : Het ontwikkelen van een valide en betrouwbare patiënttevredenheidsenquête betreffende de hartrevalidatie op de afdeling paramedische dienst van het BoschMediCentrum te 's-Hertogenbosch.

Een tevreden hart? : Het ontwikkelen van een valide en betrouwbare patiënttevredenheidsenquête betreffende de hartrevalidatie op de afdeling paramedische dienst van het BoschMediCentrum te 's-Hertogenbosch.

Samenvatting

In 1996 zijn in 's-Hertogenbosch twee ziekenhuizen gefuseerd, namelijk het Willem Alexander Ziekenhuis (WAZ) en het Groot Zieken Gasthuis (GZG). Zo ontstond het BoschMediCentrum (BMC). Door de fusering heeft de paramedische dienst van beide ziekenhuizen, besloten om de beide hartrevalidatieprogramma's van beide ziekenhuizen eens naast elkaar te leggen, om te kijken wat de verschillen en de overeenkomsten zijn. Het uiteindelijke doel was het opstellen van een effectiever revalidatieprogramma voor hartpatiënten voor het BMC, op de locatie WAZ. Zo is het project "Hartrevalidatie nieuwe stijl" ontstaan. Een onderdeel van dit nieuwe project was het afnemen van een patiënttevredenheidsenquête.
Nu, enkele jaren later, vraagt men zich af, hoe het met de patiënttevredenheid staat.
Zo kwam men op de volgende probleemstelling:
1- Is het mogelijk om de resultaten van een 1-meting, van de enquête uit 1996 afgenomen in 2001 te verwerken volgens het protocol van de 0-meting, van de enquête uit 1996, afgenomen in 1996?
2- Is het mogelijk om een valide en betrouwbare patiënttevredenheidsenquête te ontwikkelen, waarmee een nieuwe 0-meting gedaan kan worden waardoor de patiënttevredenheid in beeld gebracht kan worden?
Het bleek dat de enquête uit 1996 niet valide en betrouwbaar was, maar tevens bleek ook dat deze enquête niet de tevredenheid van de patiënten meet, maar meer op de resultaten van het hartrevalidatieprogramma was gericht.
Vervolgens is er een nieuwe enquête ontwikkeld die, volgens de literatuur, wel valide en betrouwbaar is. Deze laatst genoemde enquête is gericht op de resultaten van het hartrevalidatieprogramma, maar ook gericht op de patiënttevredenheid van het revalidatieprogramma en de patiënttevredenheid van de afdeling Paramedische dienst. Vervolgens is deze enquête door verschillende critici beoordeeld en aangepast. Daarna is de enquête bij zes patiënten getest; zij konden hun oordeel en mening over de enquête geven en zij hebben aangegeven wat zij in de enquête miste en wat zij overbodig vonden. Uiteindelijk is daaruit een definitieve enquête gekomen.
De enquête is afgenomen bij 26 hartrevalidatie patiënten in het BMC. Na het analyseren van de enquête is duidelijk geworden dat de tevredenheid over het programma erg hoog ligt. Tevens zijn de resultaten van het programma ook erg goed; veel patiënten hebben geen angst meer voor nieuwe hartklachten, en bij de meeste is de conditie verbeterd. Op de afdeling Paramedische dienst, kunnen echter enkele dingen verbeterd worden.
In 1996 two hospitals in 's-Hertogenbosch (The Netherlands) were merged together: the Willem Alexander Ziekenhuis (WAZ) and the Groot Zieken Gasthuis (GZG). So the BoschMediCentrum (BMC) was realised. Because of this merging the Paramedical services of both hospitals decided to study their heart rehabilitation programs to see what the differences and resemblance's were. The final goal was to make a more effective rehabilitation program for heart patients of the BMC on the location WAZ.
This way the project "Hartrevalidatie nieuwe stijl"was a fact.
Part of this new program was to inquiry patients whether they were content about the program. Now, several years later one wonders if the patients are still satisfied with this program.
So the following definition of the problem was made:
-Is it possible to analyse the results of the inquiry made by the BMC, hold in 2001, the same way as the results of the same inquiry, hold in 1996.
-Is it possible to make a valid and trustworthy patient satisfaction inquiry, with which a new measurement can be realised, so the patient satisfaction can be seen?
Apparently the inquiry from 1996 was not valid and trustworthy, with respect to the results of several books and articles. The inquiry showed no patient satisfaction, but it showed the results of the rehabilitation program.
This is why a new inquiry has been developed which deserves to be mentioned valid and trustworthy. This inquiry gives answers regarding the satisfaction of the patient and the results of the rehabilitation program. The inquiry has been checked and corrected by critics. After that the inquiry was tested with six patients to see what were the problems and if the inquiry could be improved. Finally this led to a new inquiry.
The inquiry has been hold with 25 heart patients who followed the whole rehabilitation program at the BMC. After analysing, it appeared to be a program, which scored highly.
The results of the program are good, a lot of patients have lost their fear of getting new heart complains and most of the patients have a better condition now.
Some points of improvement are; the hygiene of the equipment, the fitness and training room, and the toilets. The privacy and size of the dressing room, was found less acceptable.

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingFysiotherapie
AfdelingFontys Paramedische Hogeschool
PartnerBoschMedischCentrum
Jaar2001
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk