De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Onderwijsinnovatie, en nu?

wie en wat bepalen het succes van een verandering?

Beperkte toegang

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Onderwijsinnovatie, en nu?

wie en wat bepalen het succes van een verandering?

Beperkte toegang

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit praktijkgericht onderzoek is gekeken naar wat een veranderproces voor een onderwijsteam, rondom onderwijsinnovatie, tot een succes kan brengen. Team Haarverzorging van Beauty & Lifestyle Summa College heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in onderwijsinnovatie. Het kwalificatiedossier was aangepast, het team wilde de rol van de docent aanpakken en studenten meer zelfregulerend vermogen bijbrengen. Zodoende is het team twee jaar lang geschoold in didactisch coachen en is het onderwijs modulair vormgegeven. Vanuit het team en vanuit het management was er de vraag om te onderzoeken hoe wij als team de PDCA-cyclus (Deming, 1986) volledig kunnen doorlopen, zodat onze inspanningen van het plannen en uitvoeren ook gecheckt en bijgeschaafd kunnen worden. Mijn onderzoeksvraag luidde als volgt:
Hoe kan ik, door intensieve begeleiding in ons veranderproces, samen met mijn collega’s zorgen voor borging van de onderwijsvernieuwing didactisch coachen binnen het modulaire onderwijssysteem?

In mijn onderzoek heb ik mij gefocust op het didactisch coachen binnen modulair onderwijs. Mijn onderzoeksstrategie was dat ik samen met mijn collega’s wilde ontdekken wat onze veranderbereidheid was, welke acties er nodig zijn om gedrag te veranderen en hoe wij onze veranderingen kunnen evalueren, borgen en versterken. Middels intervisie, vragenlijst en focusgroepsessies heb ik antwoord kunnen geven op mijn hoofd- en deelvragen. Team Haarverzorging is wel sterk veranderingsbereid, maar onder bepaalde voorwaarden. Denk dan aan vertrouwen in collega’s, hecht team, timing en ruimte om te kunnen veranderen. Daarnaast is ons team in staat om het didactisch coachen eigen te maken. Er is een sterk vertrouwen in de implementatie van de vaardigheden van didactisch coachen in de eigen lespraktijk, maar een minder sterk vertrouwen in de systemen rondom modulair onderwijs. Het team kan voor borging zorgen door vaker en op vaste momenten in het schooljaar te evalueren, bijvoorbeeld middels beeldbegeleiding, maatjeswerk, intervisie, focusgroepsessies. Wel geven collega’s aan dat we voorlopig voldoende vernieuwd hebben en wij ons mogen focussen op het afronden van de PDCA-cyclus (Deming, 1986) en het verder realiseren van een professionele leergemeenschap (Verbiest, 2003). Een ondersteunende, zorgzame en vertrouwde omgeving biedt de mogelijkheid voor dynamisch leren en ontwikkelen (Verbiest, 2003).

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Datum2022-06-01
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk