De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Hoe voel jij je nu

Stress signalering door jonge risico kinderen met een autismespectrumstoornis

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Hoe voel jij je nu

Stress signalering door jonge risico kinderen met een autismespectrumstoornis

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Samenvatting In de hectiek van onze huidige samenleving is een gezonde dosis dagelijkse stress onontkoombaar. Een gevoel van spanning hebben we nodig in ons dagelijks functioneren om alert en snel te kunnen reageren. Het wordt anders als de stress die we ervaren chronisch wordt en leidt tot blijvende schade, frustraties en negatieve spanningen. Jonge kinderen met autisme ervaren veel stress. In dit onderzoek heb ik samengewerkt met jonge risico kinderen en hun ouders. Mijn doel was om jonge kinderen met autisme inzicht te geven in de verschillende fasen van stress zodat ze dit kunnen inzetten om hun stress te reguleren. Door middel van een actieonderzoek heb ik de huidige situatie verkend en gewerkt naar de gewenste situatie: het jonge kind neemt de eigen regie bij de registratie van stress. Als instrument heb ik hierbij de kinderen een signaleringsplan aangeboden. Middels oplossingsgerichte gesprekjes met de kinderen en hun ouders heb ik het signaleringsplan gedurende vier gespreksronden bijgesteld en aangepast op de individuele leerling. De resultaten heb ik geregistreerd en theoretisch onderbouwd. Vervolgens heb ik aanbevelingen gegeven. Ik sluit het onderzoek af met een persoonlijke reflectie

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2012
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk