De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Klinisch redeneren is te leren

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Klinisch redeneren is te leren

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Veel verpleegkundigen hebben vaak een 'fingerspitzengefühl' als ze een patiënt zien die op het eerste oog achteruit lijkt te zijn gegaan. Ze moeten dat gevoel kunnen onderbouwen zodat de arts de patiënt goed kan onderzoeken en zo nodig het beleid kan aanpassen.
Het onderbouwen van zo'n onderbuik gevoel kan via een vaste methode van klinisch redeneren. Op deze manier loop je alle orgaansystemen van een patiënt na om te gaan waar de (hoofd)oorzaak van de achteruitgang ligt en om te beslissen wat er aan acties ondernomen moet worden. Het is dus belangrijk dat verpleegkundigen deze techniek goed beheersen, want zo is effectief en efficiënt na te gaan wat de patiënt mankeert, waardoor de kwaliteit van zorg beter wordt.

Deze scriptie geeft antwoord op de vraag of de verpleegkundigen en verzorgenden van de afdeling klinische geriatrie van het Catharinaziekenhuis open staan voor het werken met zo'n methodiek en welke methodiek dan het beste is.
Daarvoor is eerst een duidelijke definitie van het begrip klinisch redeneren gevonden door een wetenschappelijk artikel daarover te analyseren. Daarna is er in de literatuur gezocht naar bestaande methoden van klinisch redeneren. Daarbij zijn er vijf gevonden.
Ook zijn 27 ziekenhuizen met een klinische geriatrieafdeling bevraagd over hoe zij klinisch redeneren. Slechts één ziekenhuis zei een methode te gebruiken. De rest van de ziekenhuizen die gereageerd hebben gebruiken geen vaste methodiek.
Verder is er een bijeenkomst gehouden op de afdeling waarbij de medewerkers hun verwachtingen, zorgen en aandachtspunten kenbaar konden maken over het onderwerp. Daaruit kwam naar voren dat het merendeel open staat voor het werken met een vaste methodiek, omdat ze van mening zijn dat ze nu onbewust klinisch redeneren en dat het volgens hun beter bewust kan gebeuren zodat je minder kans hebt dat je iets mist.
De literatuurstudie werd er bij gehaald en de vijf gevonden methoden werden naast de definitie van klinisch redeneren gelegd. De methodiek die daar het meeste in de buurt kwam worden- is de methode 'Proactive Nursing' van Mark Bakker uit 2010.

De aanbeveling die gegeven wordt is dus dat klinisch redeneren volgens een vaste methodiek moet gebeuren. De medewerkers van de afdeling staan ervoor open. Ze kunnen dan het beste gebruik maken van de 'Proactive Nursing' methode omdat die het beste aansluit met wat in de wetenschappelijke literatuur over de definitie van klinisch redeneren gevonden is en waardoor dus alle belangrijke punten aanbod komen. Dit heeft als voordeel dat de patiënt sneller geholpen kan worden. Zo draagt dit onderzoek uiteindelijk bij aan een betere kwaliteit van zorg.

Toon meer
OrganisatieFontys Hogescholen
InstituutFontys Hogeschool Verpleegkunde
PartnersCatharina Ziekenhuis te Eindhoven
Gepubliceerd in
Datum2014-12-23
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk