De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Waarom ben ik hier?: op welke manier kunnen de mentoren van groep Pikkio de doelen uit het individueel werkplan van het kind omzetten naar competentiegerichte leerdoelen die beter aansluiten bij het niveau van het kind en hoe blijft dit inzichtelijk en at

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Waarom ben ik hier?: op welke manier kunnen de mentoren van groep Pikkio de doelen uit het individueel werkplan van het kind omzetten naar competentiegerichte leerdoelen die beter aansluiten bij het niveau van het kind en hoe blijft dit inzichtelijk en at

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Deze scriptie is geschreven voor mijn stageplaats; dagkliniek groep Pinokkio van Herlaarhof, centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie in Vught. Hier komen kinderen tussen de zeven en twaalf jaar met een (ernstig vermoeden van een) psychiatrische stoornis voor diagnostiek en/of behandeling. Mentoren van groep Pinokkio hebben het idee, dat de kinderen nu onvoldoende op de hoogte zijn van hun doelen en dus niet goed weten waarom ze op Pinokkio zijn en wat ze komen leren. De hoofdvraag/onderzoeksvraag van deze scriptie is:

Op welke manier kunnen de mentoren van groep Pinokkio de doelen uit het individuele werkplan van het kind omzetten naar competentiegerichte leerdoelen die beter aansluiten bij het niveau van het kind en hoe blijft dit inzichtelijk en actueel, zodat het structureel toegepast kan worden binnen daggroep Pinokkio?

Om antwoord te krijgen op bovenstaande onderzoeksvraag heb ik een literatuuronderzoek en een praktijkonderzoek gedaan. Aan de volgende punten is aandacht besteed:
- De visie en doelstellingen/uitgangspunten van Herlaarhof en Pinokkio.
- De meest voorkomende psychiatrische stoornissen binnen Pinokkio: autisme spectrum stoornis, aandachtsstoornis & hyperactiviteit/impulsiviteit en angststoornissen.
- Drie verschillende ontwikkelingsgebieden van kinderen van zeven tot twaalf jaar, namelijk: de cognitieve-, emotionele- en sociale ontwikkeling.
- Wat competentievergroting is en hoe deze manier van werken opgezet kan worden binnen Pinokkio.
- Het praktijkonderzoek is uitgevoerd door middel van half gestructureerde interviews. De respondenten waren groepsleiders welke allemaal hebben aangegeven hoe de doelen nu aan de kinderen duidelijk worden gemaakt en wat hierin verbeterd kan worden.

Hieronder volgen de belangrijkste conclusies en aanbevelingen die uit het literatuuronderzoek en praktijkonderzoek zijn gekomen:
- Er moet bij alle leeftijden een beroep worden gedaan op het probleemoplossend vermogen van het kind. Daarom moet het kind meer worden betrokken bij (informele) mentorgesprekken. Er moet hierbij rekening worden gehouden met:
- het "schema gespreksvoering met kinderen" (zie bijlage 3). Hierbij behoord groepsleiding rekening te houden met de vertraging in de cognitieve ontwikkeling en sociale relaties.
- Ontwikkeling van het schaamtegevoel en de sociale identiteit, waardoor het kind sociaal wenselijke antwoorden kan geven.
- Kinderen moeten meerdere kleine, haalbare doelen krijgen die aansluiten bij hun mogelijkheden (competentieleerdoelen). Hierdoor worden meer succeservaringen opgedaan. Omdat de doelen per individu verschillen kan er rekening worden gehouden met verschillende stoornissen, ontwikkeling en mogelijkheden van het kind.
- Er moet een standaard visueel product worden ontwikkeld, wat de doelen actueel houdt.
- De mentor zet, in overleg met de ouders van het kind, de doelen uit het werkplan om naar competentiedoelen.
- Het volgende product wordt naar aanleiding van deze scriptie gemaakt: een competentieleerdoelenplan, een competentiedoelenblad, certificaten, certificatenbak met tabbladen om de behaalde certificaten in te bewaren en een handleiding met duidelijke richtlijn hiervoor.
- Het behaalde competentiedoel wordt ook genoteerd in de "infomap kinderen Pinokkio". Op deze manier is voor iedereen (ook voor invalkrachten) snel duidelijk welke leerdoelen voor welk kind zijn behaald en is de ontwikkelingslijn van het kind makkelijk te volgen.

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Hogeschool Pedagogiek
Jaar2008
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk