De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Werken vanuit eigen onderzoeksvragen

een onderzoek naar de leerkrachtvaardigheden die nodig zijn om te kunnen werken met onderzoeksvragen van de leerlingen

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Werken vanuit eigen onderzoeksvragen

een onderzoek naar de leerkrachtvaardigheden die nodig zijn om te kunnen werken met onderzoeksvragen van de leerlingen

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit is een onderzoek naar het werken met onderzoeksvragen van de leerlingen tijdens projectwerk. Het team heeft handreikingen nodig hoe dit juist en gestructureerd aan te pakken. Centraal in dit onderzoek staat de vraag wat leerkrachten nodig hebben om leerlingen tijdens het projectwerk te begeleiden met eigen onderzoeksvragen door middel van de onderzoekscyclus.
Gedurende het onderzoek is de focus gelegd op de onderzoekscyclus, het opstellen van onderzoeksvragen en het geven van feedback. Belangrijke begrippen daarbij zijn de stappen van de onderzoekscyclus, het vragenmachientje, feedup/feedforward/feedback en het ‘sustained shared thinking’. In het onderzoek is gebruik gemaakt van drie instrumenten: checklist, vragenlijst en observatie. De respondenten van het onderzoek zijn de leerkrachten van groep 4 t/m 8. Uit onderzoek is gebleken dat:
- De leerkrachten het opgestelde logboek door middel van de onderzoekscyclus praktisch vinden en het structuur en houvast biedt. Het structureel inzetten van het logboek tijdens projectwerk is een aanbeveling.
- De leerkrachten het opstellen van een goede onderzoeksvraag lastig vinden. Om hier als team sterker in te worden is ervaring krijgen met, en het kritisch zijn op, de criteria uit het vragenmachientje belangrijk.
- De leerkrachten veel positieve feedback geven, maar dat het kritiekpunt duidelijker gemaakt mag worden: ‘Wat is er niet goed en waarom?’. Daarbij moeten de leerlingen het meeste (denk)werk verrichten. Dit kun je bereiken door het stellen van goede vragen.
- De leerkrachten weinig triggervragen stellen, waardoor leerlingen niet verder nadenken over het onderwerp. Scholing in het stellen van goede vragen is een aanbeveling.

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingLeraar basisonderwijs
AfdelingFontys Hogeschool Kind en Educatie
Jaar2017
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk