Bouwen aan een collectieve ambitie
Het invoeren van groepsplannen in het basisonderwijsWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Bouwen aan een collectieve ambitie
Het invoeren van groepsplannen in het basisonderwijsWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Dit onderzoeksverslag bevat een actieonderzoek naar de invloed van communicatie tussen een Intern Begeleider (IB-er) en leerkrachten, op de veranderingsbereidheid om groepsplannen te implementeren en te bouwen aan een collectieve ambitie in de school. In dit onderzoek zijn leerkrachten begeleid. Mijn onderzoeksdoel is tweeledig. Ik onderzoek of ik als IB-er de juiste oplossingsgerichte competenties bezit. Daarnaast onderzoek ik, of ik de leerkrachten meer inzicht kan geven in de implementatie van groepsplannen in de school. Via gestructureerde interviews en kwantitatief onderzoek is onderzoek gedaan naar hoe leerkrachten denken over het leren werken met groepsplannen. Daarin wordt duidelijk dat leerkrachten vaardigheden nodig hebben om zichzelf te ontwikkelen op het gebied van ‘Passend Onderwijs’. Middels een nul- en eindmeting en het inzetten van gestructureerde interviews, worden de weerstanden gemeten met de ‘Matrix van Camp’ en mijn competenties als IB-er beoordeeld met een beoordelingskader competenties IB-er, om op deze manier het effect van de techniek ‘Reteaming’ (Furman & Aloha, 2009) te onderzoeken. Op basis van de resultaten uit dit onderzoek kan worden geconcludeerd dat door de inzet van ‘Reteaming’ tijdens de gestructureerde interviews, mijn competenties als IB-er zijn verbeterd, daardoor mijn leiderschapskwaliteiten zijn verhoogd en er een collectieve ambitie is ontstaan door de ontwikkeling van ‘eigenaarschap’ bij leerkrachten, tot het maken van groepsplannen

Organisatie | Fontys Hogescholen |
Opleiding | Master Educational Theory |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Fontys Hogeschool Pedagogiek | |
Partners | Fontys Hogescholen |
Jaar | 2014 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |