Het onderzoek- en ontwikkelproject: ‘Meer Mans’ : Krijgen we meer mannelijke pabostudenten excellent opgeleid?
Het onderzoek- en ontwikkelproject: ‘Meer Mans’ : Krijgen we meer mannelijke pabostudenten excellent opgeleid?
Samenvatting
Er kiezen in verhouding maar weinig jongens voor de opleiding tot leraar primair onderwijs (pabo)1 en van die kleine groep haalt nog niet de helft de eindstreep. Daarnaast wordt er vaker geklaagd over de kwaliteit van mannelijke afgestudeerden. Het geringe aantal mannelijke leraren primair onderwijs wordt als problematisch gezien omdat dit leidt tot te homogeen samengestelde teams. Met het door de Nederlandse overheid gesubsidieerde project ‘Meer Mans’ pogen we op de twee pabo’s van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN)2 te bewerkstelligen dat meer mannelijke studenten goed opgeleid de eindstreep halen. In dit artikel schetsen we de aanleiding en vervolgens de theorie die heeft geleid tot de specifieke opzet en werkwijze van het project3 waarin onderzoek en onderwijsontwikkeling in de praktijk van de lerarenopleiding gecombineerd wordt. Naast die algemene projectbeschrijving rapporteren we over de dataverzameling, -analyse en resultaten van de herhaalde metingen naar sekseverschillen in prestaties zoals ze gedurende de looptijd van het project (2,5 jaar) uitgevoerd zijn. Na twee jaar kunnen we constateren dat de sekseverschillen in prestaties kleiner zijn geworden.
Organisatie | HAN University of Applied Sciences |
Afdeling | Academie Educatie |
Lectoraten | |
Lectoraat | Eigentijds Beoordelen en Beslissen |
Responsief Beroepsonderwijs | |
Gepubliceerd in | Tijdschrift voor Lerarenopleiders Universiteit Tilburg, Vol. 33, Uitgave: 4, Pagina's: 15-23 |
Jaar | 2012 |
Type | Artikel |
Handle | 20.500.12470/212 |
Taal | Onbekend |