De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Leren en lesgeven met ict bij Quadraam 2024 – beginmeting

Open access

Leren en lesgeven met ict bij Quadraam 2024 – beginmeting

Open access

Samenvatting

In het najaar van 2024 is de monitor leren en lesgeven met ict voor het eerst afgenomen bij Quadraam, een scholengroep voor voortgezet onderwijs in de regio Liemers/Arnhem. Docenten van veertien scholen hebben deelgenomen aan de monitor met als doel de competenties op het gebied van leren en lesgeven met en over ict in beeld te brengen. Daarnaast dienen de resultaten als input voor het vormgeven van professionalisering.

Dit rapport presenteert de resultaten van deze eerste afname en laat zien hoe het in schooljaar 2024-2025 is gesteld met de inzet van ict en de bijbehorende competenties van docenten bij Quadraam, op bestuursniveau en bij elk van de scholen binnen het bestuur.

De verschillen tussen de docenten bij Quadraam groot zijn en de ‘voorhoede’ als het gaat om de didactische inzet van ict is klein. Een groot deel van de docenten zet hooguit basale apps in en gebruikt ict om te communiceren met en tussen leerlingen.

De aandacht voor digitale geletterdheid is beperkt. Vanuit de leerling geredeneerd lijkt het mede afhankelijk van de school, de vakken die je volgt en de docenten die je treft, in welke mate en hoe je onderwijs met ict wordt ondersteund en in welke mate je ontwikkeling van digitale vaardigheden wordt bevorderd.

Een meerderheid van de docenten bij Quadraam heeft zich in de afgelopen twee jaar geprofessionaliseerd op het gebied van onderwijs en ict. Dit had vooral betrekking op de eigen digitale geletterdheid, het gebruik van ict om te differentiëren, activerend leren met ict en generatieve AI.

In 2027 zal de monitor opnieuw worden afgenomen, waardoor ontwikkelingen bij Quadraam kunnen worden gevolgd, de effecten van interventies in kaart worden gebracht en waar nodig kan worden bijgestuurd.

Toon meer
Organisatie
Afdeling
Lectoraat
Datum2025-07
Type
TaalOnbekend

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk