Impact en ontwikkeling van stuurkracht van MOVEL-studenten tijdens de opleiding (studiejaar 1 en 2)
Impact en ontwikkeling van stuurkracht van MOVEL-studenten tijdens de opleiding (studiejaar 1 en 2)
Samenvatting
Het doel van de Master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL) is om studenten op te leiden tot
innovatieve professionals die in de onderwijspraktijk (in alle sectoren) het verschil kunnen maken door
het toepassen van eigentijds onderwijs met inzet van ict en het stimuleren van innovaties binnen de
school (Van der Want & Oolbekkink-Marchand, 2020). MOVEL-studenten verbinden de opleiding met
onderzoek naar een innovatievraagstuk in hun eigen praktijk. Stuurkracht of professionele agency
speelt hierbij een belangrijke rol. Binnen de MOVEL is aandacht voor manieren waarop studenten
stuurkracht kunnen ontwikkelen om binnen de context van hun school aan onderwijsinnovaties met ict
te werken die het onderwijs daadwerkelijk verbeteren.
Om de impact van studenten op de beroepspraktijk en de ontwikkeling van hun stuurkracht te kunnen
volgen, is in 2020 op verzoek van de beroepenveldcommissie en de leiding van de master een
longitudinaal (vijfjarig) onderzoek gestart waarbij drie cohorten MOVEL-studenten gedurende een
periode van vier jaar worden gevolgd (twee jaar tijdens de opleiding en twee jaar na afronding van de
opleiding). Het onderzoek wordt uitgevoerd door (docent-)onderzoekers van de Academie Educatie.
De onderzoeksvragen zijn:
1. Welke impact heeft de MOVEL-student op de onderwijsinnovatie met ict in de onderwijspraktijk
op school/in de onderwijsinstelling tijdens en na afloop van de MOVEL?
2. Wat is kenmerkend voor de (ontwikkeling van de) stuurkracht van studenten tijdens en na
afloop van de MOVEL?
3. Welke factoren belemmeren en bevorderen de stuurkracht van studenten in de
opleidingspraktijk en de onderwijspraktijk tijdens en na afloop van de MOVEL?
In deze rapportage gaan we in op de ervaringen van de eerste lichting MOVEL-studenten (2019-2020)
en hun schoolleiders tijdens de tweejarige MOVEL-opleiding.
Organisatie | HAN University of Applied Sciences |
Afdeling | Academie Educatie |
Lectoraten | |
Lectoraat | Leren met ICT |
Naar een Meervoudige Professionaliteit van Leraren | |
Jaar | 2023 |
Type | Rapport |
Taal | Onbekend |