De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Iets wat blijft als alles verdwijnt

Kwalitatieve effectevaluatie over wat beeldende therapie kan bijdragen aan de behandeling van ouderen met dementie

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Iets wat blijft als alles verdwijnt

Kwalitatieve effectevaluatie over wat beeldende therapie kan bijdragen aan de behandeling van ouderen met dementie

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Er is tegenwoordig veel aandacht voor dementie in de media en in de wetenschappen. Volgens recent onderzoek kunnen non-verbale therapieën een belangrijke rol spelen in de behandeling van mensen met dementie. Aan de hand van praktijkgericht onderzoek (type kwalitatieve effectevaluatie) wordt gekeken naar wat beeldende therapie voor ouderen met dementie kan betekenen. Het doel van het onderzoek is om bij te dragen aan een gefundeerde beeldend therapeutische behandeling voor deze doelgroep. De resultaten zijn verworven door middel van interviews, vragenlijsten en literatuuronderzoek. Volgens de geraadpleegde literatuur, behandelaars en beeldend therapeuten levert beeldende therapie een positieve bijdrage aan de kwaliteit van leven van ouderen met dementie. Deze bijdrage lijkt toegeschreven te kunnen worden aan het creatieve proces, het materiaal en het product. Belangrijke aspecten in de sessie zijn structuur, plezier en contact met andere mensen. Beeldende therapie heeft een positief effect op de kwaliteit van leven van ouderen met dementie en is waarschijnlijk ook een geschikte methode om de achteruitgang van het geheugen tegen te gaan mits de therapie professioneel toegepast wordt. Vooral zintuigelijke stimulatie schijnt belangrijk te zijn. Er is echter vooral vanuit metaniveau naar de behandeling en de behoeftes van ouderen met dementie gekeken. De cliënten zelf werden niet ondervraagd of geobserveerd. In een vervolgonderzoek zou de focus op het cliëntperspectief kunnen worden gelegd. Er zijn nog andere mogelijkheden voor een vervolgonderzoek, bijvoorbeeld door te kijken of beeldend werk als diagnostisch instrument voor dementie ingezet kan worden. Uit de voorliggende onderzoeksresultaten zou bovendien een methodische richtlijn voor de beeldend therapeutische behandeling opgemaakt kunnen worden.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Arnhem en Nijmegen
OpleidingCreatieve Therapie
AfdelingInstituut Sociale Studies
PartnersHogeschool van Arnhem en Nijmegen
Datum2015-08-31
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk