De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Beyond gender diversity : Werken aan meer diversiteit voor de klas

Beyond gender diversity : Werken aan meer diversiteit voor de klas

Samenvatting

Vijfentachtig procent van de leraren op de basisschool is vrouw en het percentage mannelijke leraren daalt nog steeds. Projecten om meer jongens te interesseren voor een baan als leraar basisonderwijs leiden niet tot grote veranderingen in de samenstelling van teams en vaak tot onjuiste en suggestieve berichten in de publieksmedia. Het lijkt tijd voor een blikwisseling. We zouden moeten streven naar meer diversiteit en ons niet moeten beperken tot seksediversiteit. In deze bijdrage geven we eerst een getalsmatig beeld van de naar sekse homogeen samengestelde teams in het basisonderwijs, de oorzaken daarvan en de zorgen die daarover worden geuit. In het tweede deel van dit essay betogen we dat teams in het basisonderwijs en studentenpopulaties op de lerarenopleidingen in veel meer opzichten heterogeen van samenstelling zouden moeten en kunnen zijn. We sluiten af met enkele eerste ideeën om de diversiteit die wij graag zouden zien in het basisonderwijs en op de lerarenopleiding te bewerkstelligen.

Toon meer
OrganisatieHAN University of Applied Sciences
AfdelingAcademie Educatie
LectoraatEigentijds Beoordelen en Beslissen
Jaar2013
TypeBoekdeel
ISBN9789038222257
TaalOnbekend

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk