Het motiveren van ouders met lage sociaaleconomische status
Het motiveren van ouders met lage sociaaleconomische status
Samenvatting
Het is de wettelijke taak van de Gemeentelijke Gezondheids Dienst (GGD) om de ontwikkelingen in de gezondheidstoestand van kinderen systematisch te monitoren en te signaleren. Een van de speerpunten van GGD Noord- en Oost-Gelderland op het gebied van jeugdgezondheid is het bevorderen van een gezonde leefstijl bij kinderen. Hiervoor heeft GGD Noord- en Oost-Gelderland in 2012 een integrale aanpak ontwikkeld, onder de naam ‘Achterhoek in Beweging: Gezonde Jeugd’.
Een belangrijk aandachtspunt binnen de integrale aanpak is het betrekken van ouders bij de leefstijlinterventies in de Achterhoek, omdat de invloed van ouders op gezond gedrag van kinderen groot is. Echter, op dit moment is het probleem binnen het project dat de ouders van de kinderen die het meest kunnen profiteren van een gezonde leefstijl, het moeilijkst worden bereikt. Dit zijn ouders met een lage sociaaleconomische status (SES). Hierdoor ontstaat mogelijk een domino-effect. Doordat ouders met een lagere sociaaleconomische status geen kennis tot zich nemen over het belang van voldoende slaap, gezonde voeding en voldoende bewegen, neemt de kans op een gezonde leefstijl niet alleen onder deze doelgroep af, maar ook bij hun kinderen.
Daarom is een onderzoek uitgevoerd met als doel inzicht te krijgen in hoe ouders met een lage sociaaleconomische status in de Achterhoek te motiveren zijn om voldoende bewegen, gezonde voeding en voldoende slaap te stimuleren bij hun kinderen. Er zijn drie focusgroepen georganiseerd, waarbij in samenwerking met o.b.s. De Kolibrie en peuteropvang Pippeloentje in totaal elf ouders met een lage SES zijn geworven. Hierbij waren verschillende nationaliteiten vertegenwoordigd zoals Turks, Sri Lankaans, Kroatisch en Nederlands.
Organisatie | HAN University of Applied Sciences |
Opleiding | Sport, Gezondheid en Management |
Afdeling | Academie Sport en Bewegen |
Partner | GGD Noord- en Oost-Gelderland |
Datum | 2017-06-23 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |