Review ‘The Nature Spectacle’ by Jim Igoe
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Review ‘The Nature Spectacle’ by Jim Igoe
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
The Nature Spectacle: On Images, Money, and Conservation Capitalism by Jim Igoe is, as its Preface states, an ambitious book that seeks to make connections between diverse times and places. The preface also, in many ways, tells more about the background and intention of the book than its chapters do, tying together the author’s origins and motivation. Igoe recalls his childhood in St. Louis, Missouri, much of which he spent “in front of a television and at a neighborhood movie theatre” (p. XII), once watching a musical, which was “essentially an extended Chevrolet commercial set among the geysers of Yellowstone” (P. 109).
It is the mix of such absurd and comical observations of commercialism merging with Nature, and much heavier criticism of the capitalist cult of economic growth, development, and also conservation that characterizes The Nature of Spectacle. Much of Igoe’s outdoor experiences were shaped by green spaces, created in St. Louis as part of commodity exhibits at the 1904 World’s Fair. The author admits to feeling both critical and nostalgic of those places that have merged (sub)urban aesthetics with that of industrially developed commercial “spaces” (p. XII) – important concepts that form a leitmotif throughout the book.
https://doi.org/10.1080/03066150.2018.1488355
https://www.linkedin.com/in/helenkopnina/
Organisatie | De Haagse Hogeschool |
Opleiding | BFM International Business & Management Studies |
Afdeling | Faculteit Business, Finance & Marketing |
Gepubliceerd in | Journal of Peasant Studies Taylor & Francis, Abingdon, Vol. 46, Uitgave: 1, Pagina's: 220-224 |
Datum | 2018-07-18 |
Type | Recensie |
DOI | 10.1080/03066150.2018.1488355 |
Taal | Engels |