De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

World, Wide, WAT?!

Onderzoek naar de omgang van licht tot matig verstandelijk beperkten met sociale media op internet en hun behoefte aan begeleiding in het gebruik van sociale media op internet

Rechten: Alle rechten voorbehouden

World, Wide, WAT?!

Onderzoek naar de omgang van licht tot matig verstandelijk beperkten met sociale media op internet en hun behoefte aan begeleiding in het gebruik van sociale media op internet

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit verslag staat het kwantitatieve onderzoek beschreven wat uitgevoerd is op Activiteitencentrum De Schakel. De hoofdvraag is als volgt geformuleerd: "Op welke wijze kan het begeleidend personeel van Activiteitencentrum De Schakel, cliënten met een licht tot matige verstandelijke beperking ondersteunen bij het gebruik van sociale media op internet." Het doel van het onderzoek zijn de risico's, problemen en behoeften in kaart brengen en op basis van deze genoemde onderwerpen aanbevelingen formuleren ten behoeve van Activiteitencentrum De Schakel.

De belangrijkste bevindingen zijn dat een aantal cliënten meer kennis en vaardigheden beschikken van sociale media dan de begeleiders, maar andere cliënten ook niet. Dit moet niet als gevolg hebben dat begeleiders het sociale media gebruik voor cliënten verbieden en regels gaan stellen of juist geen ondersteuning meer bieden bij het gebruik van sociale media.
De meeste cliënten ontvangen geen begeleiding tijdens het gebruik van sociale media en zeggen hier ook geen behoefte aan te hebben. Wanneer zij vragen hebben vragen zij dit aan de begeleiding.
Uit de antwoorden van de cliënten op de interviews bleek dat zij de volgende ervaringen hebben: cliënten zijn gepest, zijn gevraagd naar persoonlijke gegevens en hebben dit ook gegeven, zijn seksuele vragen aan gesteld, hebben contact gehad met onbekenden en met mensen die zich anders voordeden dan dat zij in werkelijkheid waren. Uit de observaties is gebleken dat de cliënten hun account niet hebben afgeschermd voor onbekenden, er niet op de juiste manier wordt uitgelogd, een cliënt contact heeft met onbekenden en een cliënt zijn wachtwoord geeft aan iedereen die diegene kent. Om deze situaties te voorkomen moeten de begeleiders in gesprek gaan met de cliënt over het gebruik van sociale media en de risico's ervan. Het is verstandig dat begeleiders af een toe meekijken met de cliënt wanneer hij/zij gebruik maakt van sociale media. Daarnaast moeten begeleiders ook inzien welke voordelen en mogelijkheden sociale media kan bieden aan licht tot matig verstandelijk beperkte cliënten. Begeleiders van Activiteitencentrum De Schakel vinden dat het begeleiden van cliënten bij het gebruik van sociale media onder de verantwoordelijkheid van ouders of woonbegeleiders valt.

De aanbevelingen betreffen een vervolgonderzoek, cursussen, materialen, beleid en visie sociale media, begeleiders en instellingsaccount op sociale media.

Toon meer
OrganisatieDe Haagse Hogeschool
AfdelingSP Sociaal Pedagogische Hulpverlening
PartnersActiviteitencentrum De Schakel
Jaar2012
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk