Effectiviteit van vacatures in printmedia (kranten en huis-aan-huisbladen) voor de zorg- en welzijnsector binnen de regio Haaglanden
Effectiviteit van vacatures in printmedia (kranten en huis-aan-huisbladen) voor de zorg- en welzijnsector binnen de regio Haaglanden
Samenvatting
In dit rapport wordt advies gegeven op welke manier een vacature het beste geplaatst kan worden in printmedia (kranten en huis-aan-huisbladen) en of het nog wel doeltreffend is om vacatures te plaatsen in printmedia. Dit rapport is geschreven in opdracht van I&O Power. I&O Power heeft indicaties dat er door veel werkzoekenden binnen de zorg- en welzijnsector nog veel gebruik wordt gemaakt van printmedia (kranten en huis-aan-huisbladen) voor het zoeken van vacatures.
Doel van het onderzoek
Het doel van het onderzoek is inzicht krijgen in de respons en de facetten (kleur, grootte, tekst van de vacature etc.) omtrent een vacature van zorg- en welzijninstellingen in printmedia (kranten en huis-aan-huisbladen) en hierop een adviesrapport uitbrengen over de effectiviteit (doeltreffendheid) van vacatures in printmedia binnen drie maanden binnen de regio Haaglanden.
Het onderzoek
Van alle geregistreerde vacatures binnen alle sectoren over 2010 werd 91,3% geplaatst op internet. Slechts 5,7% van de geregistreerde vacatures werd geplaatst in dagbladen. Van de ondervraagde werkzoekenden in de zorg- en welzijnsector geeft 95,8% aan dat ze de personeelsadvertentie als eerste hebben gezien op internet.
In verhouding met vroeger zijn de personeelsadvertenties ook steeds vaker in kleur. Dit komt omdat een kleurenadvertentie niet veel duurder is dan een advertentie in zwart/wit en de mens visueel is ingesteld. Kleur valt ook beter op bij de mens. Alle ondervraagden geven de voorkeur voor een kleuren personeelsadvertentie boven een zwart/witte personeelsadvertentie. De kleurencombinatie is afhankelijk van de huisstijl van een bedrijf.
De grootte van een personeelsadvertentie vinden werkzoekenden ook belangrijk. Daarbij zien ze de personeelsadvertentie het liefst in kleur en gecentreerd op de rechterpagina. De ondervraagden zien ook graag een apart katern in printmedia (kranten en huis-aan-huisbladen) over de sector of werk en inkomen. De ondervraagden zien het liefst informatie over de aangeboden baan in printmedia (kranten en huis-aan-huisbladen), maar ook een verwijzing naar de website voor meer informatie en informatie over het bedrijf.
In Nederland maken ongeveer 9 miljoen unieke mensen gebruik van social media sites als Facebook, Hyves, Twitter en LinkedIn. Tegenwoordig zijn ook steeds meer zorg- en welzijninstelling te vinden op social media sites. Gericht adverteren is heel eenvoudig op social media sites, omdat er bekend is bij de social media sites uit welke plaats de gebruikers komen.
Conclusie
Het is niet meer effectief om te adverteren in printmedia (kranten en huis-aan-huisbladen), vanwege dat werkzoekenden steeds meer gebruik maken van internet voor het zoeken naar een baan. De respons op vacatures in printmedia (kranten en huis-aan-huisbladen) is laag. Voor een zorg- en welzijninstelling is het doeltreffender om te adverteren op internet.
De meest effectieve manier om een personeelsadvertentie te plaatsen in printmedia (kranten en huis-aan-huisbladen) is een grote advertentie in kleur (de kleur is afhankelijk van de huisstijl) en gecentreerd op de rechterpagina vanwege dat mensen langer kijken naar de rechterpagina.
Adviezen
Voor het gericht werven van personeel moeten werkgevers binnen de zorg- en welzijnsector alleen nog maar gebruik gaan maken van internet. Werkgevers maken inmiddels al veel gebruik van internet en werkzoekenden zien de vacatures ook het vaakst op internet.
Bij internet moet een zorg- en welzijninstelling zich gaan richten op social media om zich te onderscheiden van de concurrentie. 9 miljoen unieke Nederlanders zijn actief op social media sites. Het adverteren op social media heeft een groot bereik en er kan gericht geadverteerd worden.
Als een zorg- en welzijninstelling toch kiest voor het plaatsen van vacatures in printmedia (kranten en huis-aan-huisbladen) dan moet het een grote personeelsadvertentie in kleur laten plaatsen gecentreerd op de rechterpagina. In die personeelsadvertentie zal qua tekst informatie over de baan, de zorg- en welzijninstelling en een verwijzing naar de website moeten staan.
Organisatie | De Haagse Hogeschool |
Opleiding | MHR Bedrijfskunde MER |
Afdeling | Academie voor Management & Human Resources |
Partner | I&O Power, Den Haag |
Jaar | 2011 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |