Rondom het kind: Participatief onderzoek naar de samenwerking tussen primair onderwijs, jeugdhulp en ouders
Rondom het kind: Participatief onderzoek naar de samenwerking tussen primair onderwijs, jeugdhulp en ouders
Samenvatting
In het onderzoek stond de vraag centraal hoe de samenwerking tussen ouders, onderwijs en jeugdhulp verbeterd kon worden. Dit kwalitatieve onderzoek bestond uit drie stappen.
1. Met ouders, professionals en beleidsmakers zijn uitgangspunten opgesteld over wat men onder goede samenwerking tussen ouders, onderwijs en jeugdhulp verstaat. Dit waren drie online focusgroepen, waar transcripten en een samenvatting van zijn.
2. Op 5 scholen zijn 21 casussen besproken en geëvalueerd aan de hand van deze uitgangspunten. Per casus (kind en diens gezin) zijn 1 tot 3 interviews gehouden, is een tijdlijn ingevuld en is een bespreking gehouden. De interviews zijn getranscribeerd en geanonimiseerd, de tijdlijn is een afbeelding en de bespreking is genotuleerd.
3. De bevindingen zijn ook besproken met beleidsmakers en bestuurders in twee bijeenkomsten van de Governancegroep. Hier zijn notulen van.
Uit ons onderzoek kwamen zeven sleutels om de samenwerking tussen ouders, onderwijs- en jeugdhulpprofessionals te verbeteren, namelijk:
1. Bevorderen van duurzame onderlinge relaties
2. Het kind in diens context centraal stellen
3. Versterken van de vakbekwame professional
4. Ruimte om samen te werken
5. Dekkend aanbod in onderwijs en jeugdhulp met ruimte voor maatwerk
6. Ontschotten van het onderwijs en de jeugdhulp
7. Samenwerken met hulp rondom bestaanszekerheid
Organisatie | De Haagse Hogeschool |
Afdeling | Faculteit Sociaal Werk & Educatie |
Lectoraat | Lectoraat Jeugdhulp in Transformatie |
Jaar | 2024 |
Type | Rapport |
DOI | 10.48544/62bcba99-2078-478f-b18a-6dd0a9f3bb35 |
Taal | Nederlands |