De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Ranking the hospital: do patients care?

Nominatie H/Link Afstudeerprijs 2012

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Ranking the hospital: do patients care?

Nominatie H/Link Afstudeerprijs 2012

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

De Nederlandse overheid vindt dat de patiënt zich meer als consument moet opstellen. De patiënt moet kunnen kiezen voor de beste zorg. Dat kan als hij beschikt over transparante informatie over de kwaliteit en prestaties van ziekenhuizen. Zulke informatie wordt steeds vaker openbaar gemaakt. Het weekblad Elsevier en het Algemeen Dagblad publiceren op basis van deze informatie jaarlijks een ziekenhuisranglijst van de beste ziekenhuizen.

Voor het Erasmus MC is een onderzoek uitgevoerd met als belangrijkste vraag: vinden patiënten deze ranglijsten in de media belangrijk bij de keuze voor een ziekenhuis? Voor dit onderzoek zijn 77 nieuwe patiënten van het Erasmus MC ondervraagd. De meerderheid is een vragenlijst voorgelegd, een klein deel is geïnterviewd. De gehele onderzoeksgroep deed mee aan een experiment.

Een groot deel van de deelnemers van het onderzoek kent deze ziekenhuisranglijsten niet. En wie ze kent, vindt ze onbelangrijk in de beslissing om naar het Erasmus MC te gaan. Ook zijn slechts weinig patiënten op de hoogte van andere websites, instanties en dergelijke die ziekenhuizen vergelijken.

Door middel van een experiment is de informatie uit de ranglijsten vervolgens vergeleken met informatie op basis van een persoonlijke ervaring. Het experiment bevestigt de geringe interesse in de ranglijsten. De onderzoeksgroep waardeert een advies op basis van een persoonlijke ervaring hoger dan een advies op basis van feitelijke gegevens uit de ranglijsten.

De patiënt besteedt weinig aandacht aan de ranglijsten. Toch doet het Erasmus MC er goed aan om dit wel te doen. De hoeveelheid informatie over de kwaliteit van ziekenhuizen groeit snel. Daarnaast zijn de ranglijsten (gedeeltelijk) samengesteld op basis van prestatie-indicatoren. Zorgverzekeraars contracteren steeds vaker ziekenhuizen op basis van de uitkomsten van deze kwaliteitsmetingen.

Het Erasmus MC doet er verder goed aan te blijven voorzien in gemakkelijk toegankelijke informatie: in het bijzonder over praktische zaken en over specialismen en behandelingen. Bijna de helft van de ondervraagden raadpleegde voorafgaand aan de afspraak zulke informatie over het Erasmus MC.

Het is van groot belang dat patiënten een goede ervaring hebben met het Erasmus MC. Een positieve eerste ervaring is een belangrijke reden om weer voor het Erasmus MC te kiezen. Daarnaast vinden de meeste ondervraagden de ervaringsdeskundige een belangrijke raadgever. Die ervaringsdeskundige kan in sommige gevallen zelfs belangrijker zijn dan een expert (een huisarts of verwijzend specialist).

In de communicatie met patiënten kan het Erasmus MC het beste inzetten op anekdotes, testimonials en persoonlijke ervaringen van andere patiënten. Dat is effectiever dan de kwaliteit te benadrukken op basis van gegevens uit de rankings, of informatie die daaraan is gerelateerd.

Toon meer
OrganisatieDe Haagse Hogeschool
AfdelingESC Communicatie
PartnersErasmus MC
Jaar2011
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk