De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Op weg naar een professionele facilitaire frontoffice! : een onderzoek naar de professionaliteit van de facilitaire frontoffices bij vier kerndepartementen in Den Haag. De consequenties van het invoeren van model Abbink worden inzichtelijk gemaakt en er w

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Op weg naar een professionele facilitaire frontoffice! : een onderzoek naar de professionaliteit van de facilitaire frontoffices bij vier kerndepartementen in Den Haag. De consequenties van het invoeren van model Abbink worden inzichtelijk gemaakt en er w

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit onderzoeksrapport wordt in opdracht van FMWEB geschreven. Het onderzoek wordt gehouden bij vier kerndepartementen, VWS, BUZA, EZ en VROM. Het is een onderzoek naar de mogelijkheid om professionaliteit met model Abbink, een theoretisch model voor een facilitaire frontoffice, bij de vier kerndepartementen te bereiken. De nadruk in het onderzoek ligt op de aanwezigheid van de kritische succesfactoren van een facilitaire frontoffice en de wijze waarop de ontbrekende punten geïmplementeerd kunnen worden.
De probleemstelling die in dit rapport centraal staat luidt als volgt:
'Op welke wijze kan met het aangereikte theoretische model professionaliteit bereikt worden binnen het facilitaire frontoffice van de 4 kerndepartementen?'
Vanuit de probleemstelling zijn onderzoeksvragen opgesteld. Deze worden voornamelijk door kwalitatief onderzoek, zoals literatuur en interviews (intern en extern) beantwoord.

Belangrijkste resultaten van het onderzoek
Tijdens het onderzoek is gebleken dat kerndepartementen in een andere professionaliseringsfase kunnen zitten. Dit betekent dat de consequenties niet voor elk kerndepartement identiek zijn.
Het kerndepartement VWS hanteert grotendeels de uitgangspunten van het model. Dit is gekomen door een voorgaande reorganisatie.
Het kerndepartement BUZA is nog gedeeltelijk bezig met de reorganisatie van het frontoffice. Deze richt zich voornamelijk op het samenvoegen van balies, het implementeren van FMIS en PDC. Indien BUZA aan het model wil voldoen is een complete reorganisatie nodig waarbij de aandachtspunten cultuur en structuur de basis van de nieuwe organisatie zullen gaan vormen.
Het kerndepartement EZ heeft ingezien dat het noodzakelijk is om te gaan veranderen. Daarom is er een reorganisatie ingezet. Het onderzoek bevestigd dat de reorganisatie noodzakelijk is om te komen tot de uitgangspunten van model Abbink.
Bij het kerndepartement VROM zijn een de meeste uitgangspunten aanwezig. Er zijn twee belangrijke aandachtpunten. Dit is de invoer van het FMIS systeem en een tactisch niveau naar het frontoffice halen.

Toon meer
OrganisatieDe Haagse Hogeschool
OpleidingFM Facility Management
AfdelingAcademie voor Facility Management
PartnersFMWEB, Den Haag
Jaar2006
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk