De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De Zevenhoekse Brug : Een nieuw brugontwerp over de A4 bij Ypenburg

Nominatie H/Link Afstudeerprijs 2013

Rechten: Alle rechten voorbehouden

De Zevenhoekse Brug : Een nieuw brugontwerp over de A4 bij Ypenburg

Nominatie H/Link Afstudeerprijs 2013

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In de jaren na 1997 is de wijk Ypenburg aangelegd. Deze wijk wordt van Den Haag afgesneden door de rijkswegen A4 en A13. Om fietsers en voetgangers een snelle verbinding naar Den Haag te bieden is in het stedenbouwkundige plan van de wijk Ypenburg een brug voor langzaam verkeer over de A4 en de A13 voorzien. Vanwege financiële redenen is deze brug nooit aangelegd. Er is wel rekening gehouden met de mogelijkheid dat er later nog een brug gebouwd zou kunnen worden: er zit een kenmerkende opening in de geluidswal langs Ypenburg waar een brug op aan kan sluiten.

Er zijn voor dit afstudeerwerk drie varianten opgesteld: een tuibrug met de overspanningen in evenwicht, een boogbrug met drie gelijke velden en een stalen ruimtelijk vakwerk van stalen ringen en buizen. Na een beoordeling van deze varianten is besloten om verder te gaan met de variant ruimtelijk vakwerk.

Een nadeel van het tubevormige ruimtelijk vakwerk was dat de afstand tussen de bovenkant van het rijdek en de onderkant van de staalconstructie groter was dan bij de andere ontwerpen. Dit zou de benodigde doorrijdhoogte van de onderliggende rijkswegen in gevaar kunnen brengen. Om deze reden is ervoor gekozen om de brug niet rond, maar zevenhoekig uit te voeren, als het ware als een aan de onderkant afgeknotte regelmatige achthoek.

De brug bestaat uit drie gelijke statisch bepaalde velden van elk 65 meter lang. Een betonnen dek van prefab kanaalplaten met druklaag (310 mm hoog, 5700 mm breed) wordt gedragen door een ruimtelijk vakwerk van stalen ringen (500*40 mm in het veld, 500*80 mm bij de opleggingen) en buizen
(323.9 / 8.8 mm). Dit vakwerk wordt op betonnen kolommen opgelegd, die de krachten naar de fundering overdragen. Om de dilatatievoegen zoveel mogelijk te verbergen wordt de brug plaatselijk bekleed met stalen beplating. De staalconstructie wordt in de fabriek in delen geprefabriceerd. Deze delen worden vervolgens naar de bouwlocatie gebracht om daar in elkaar gezet te worden.

Om tot een duurzaam ontwerp te komen worden alle stalen onderdelen gecoat met een beschermende laag van aluminium. Hoewel dit in eerste instantie duurder is dan verven worden deze kosten bij de eerste uitgespaarde onderhoudsbeurt al terugverdiend.

Zodra de drie brugdelen gereed zijn kunnen deze vanaf de bouwlocatie over de rijksweg A13 worden vervoerd naar de projectlocatie. Met een gefaseerde afsluiting van de rijkswegen kunnen de brugdelen in de nachten van één weekend op zijn plaats worden gehesen. Omdat de onderdelen eenvoudig op hun plaats te brengen zijn hoeft elke rijbaan slechts 6 uur afgesloten te worden. In plaats van de eerder benodigde 150 uur gefaseerde rijbaanafsluiting is nu slechts 24 uur nodig.

Voor het ontwerp is ook een kostenraming gemaakt. Uit deze raming blijkt dat het ontwerp bijna 4 miljoen euro goedkoper is dan het eerder gemaakt ontwerp. Uit alle beschikbare gegevens kan dus worden geconcludeerd dat het nieuwe ontwerp efficiënter, goedkoper, eenvoudiger maakbaar en duurzamer is dan het eerder gemaakt ontwerp.

Toon meer
OrganisatieDe Haagse Hogeschool
AfdelingTISH Civiele Techniek
PartnersIngenieursbureau Den Haag
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk