Overgang van studeren naar werk voor studenten met psychische problemen
Kwalitatief onderzoekOvergang van studeren naar werk voor studenten met psychische problemen
Kwalitatief onderzoekSamenvatting
In opdracht van het Lectoraat Rehabilitatie. Inleiding: Steeds meer studenten in het middelbaar- en hoger onderwijs ervaren psychische problemen. Twintig procent van de Hanze-studenten hebben een officiële diagnose en nog eens twintig procent psychische klachten. Dit onderzoek, uitgevoerd in opdracht van het Lectoraat Rehabilitatie, heeft eerder de overgang naar stage onderzocht. Het richt zich nu op de overgang van studie naar het werkveld voor studenten met psychische problemen binnen de Hanze. Het Lectoraat heeft als doel deze knelpunten in kaart te brengen.
Methode: Dit kwalitatieve onderzoek maakt gebruik van de Grounded Theory-methode om de ervaringen van studenten te analyseren. Acht respondenten werden geworven via een wervingstekst en ondergingen semigestructureerde interviews, begeleid door een interviewguide. De interviews werden getranscribeerd en gecodeerd doormiddel van Atlas. Ti voor de data-analyse.
Resultaten: Zeven thema’s werden geïdentificeerd: docenten, hulpbronnen, netwerk, studie, overstap, gedachtegang en werk. Alle respondenten noemden het gebrek aan begeleiding door een studieloopbaanbegeleider of docent als een gemis. Het vinden van geschikte hulpbronnen was vaak moeilijk; twee respondenten wisten niet waar ze hulp konden vinden. Zes respondenten hadden moeite met het vinden van een baan, en drie voelden zich leeg na het afstuderen. Vijf vonden de stage-ervaring waardevol, en zes zochten steun bij medestudenten tijdens het afstuderen.
Conclusie: Er is een gebrek aan een vast aanspreekpunt, hulpbronnen en betrokkenheid van docenten. Bij de overgang naar het werkveld ervaren studenten een ‘leegte’, door onvoldoende voorbereiding op de werkzoektocht. De stages en de basiskennis die door de Hanze worden aangeboden, hebben echter wel veel bijgedragen. Met samenvatting in het Engels. Includes a summary in English.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Afdeling | |
| Datum | 2024-12-20 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |





























