Break Boost!
Ontwerponderzoek gericht op het ondersteunen van jongerenwerkers van Break! bij het opzetten van een activiteit gericht op het bevorderen van zelfredzaamheid onder jongeren die bij Break! komen.Break Boost!
Ontwerponderzoek gericht op het ondersteunen van jongerenwerkers van Break! bij het opzetten van een activiteit gericht op het bevorderen van zelfredzaamheid onder jongeren die bij Break! komen.Samenvatting
Managementsamenvatting
Tijdens het begin van dit onderzoek hebben wij ons bezig gehouden met de effecten van corona op
de jongeren van Break!. De jongeren vertoonden passief gedrag en hadden moeite met keuzes
maken op gebieden als school, werk, en persoonlijke situaties. Toen we dit probleem nader hadden
onderzocht zijn wij om tafel gegaan met de opdrachtgever. Bij ons was het idee ontstaan dat de
jongeren over het algemeen een verminderde zelfredzaamheid hadden, en dit probleem slechts
blootgelegd en uitvergroot was door de corona pandemie. Na dit gesprek zijn wij van koers
veranderd en hebben we ons gericht op de algemene zelfredzaamheid van de jongeren en in welke
leefgebieden dit voorkwam.
Om te testen of dit probleem daadwerkelijk speelde, hebben wij een enquête gehouden onder de
jongeren. De resultaten hiervan wezen uit dat de jongeren hier daadwerkelijk last van hadden.
Hierop volgend zijn wij in gesprek gegaan met de jongerenwerkers en hebben we verschillende
interviews gehouden. Tijdens deze interviews hebben wij uitgevraagd wat precies de gebieden waren
waarin de jongeren problemen ondervonden. De jongeren bleken veelal problemen te ervaren
omtrent assertiviteit, gezondheid, financiële skills en ook eenzaamheid. Tijdens de probleemanalyse
hebben wij deskresearch gedaan naar deze problematiek, waar het door kan komen en wat de
gevolgen hiervan kunnen zijn.
Na de probleemanalyse te hebben doorlopen, hebben wij besloten om de jongerenwerkers
handvaten te bieden om de jongeren te ondersteunen in het ontwikkelen van hun algemene
zelfredzaamheid. Dit werd de doelstelling van ons onderzoek. Door middel van extra onderzoek en
interviews hebben wij ontwerpeisen verzameld waaraan ons product moest voldoen. Aan de hand
van deze ontwerpeisen zijn wij gaan brainstormen over hoe het product eruit zou moeten gaan zien.
De eerste versie van dit prototype hebben wij gemaakt aan de hand van deze ontwerpeisen en deze
hebben we voorgelegd aan de jongerenwerkers.
Toen we op deze eerste versie feedback hebben ontvangen, zijn wij het product gaan door
ontwikkelen. Door de feedback van de jongerenwerkers ten harte te nemen, zijn wij uitgekomen op
een tweede versie van het prototype. Deze versie is eveneens voorzien van feedback en uitgetest in
de praktijk. Deze tweede versie bleek al goed inzetbaar te zijn. Na de feedback te hebben verwerkt
zijn wij tot ons uiteindelijke product gekomen.
Het product draagt bij aan de ontwikkeling van zelfredzaamheid van de jongeren op verschillende
leefgebieden. De jongerenwerkers hebben middels dit product een leidraad waardoor ze effectief
kunnen inzetten op de zelfredzaamheid van de jongeren. Door het f ormat wat wij ontwikkeld hebben
kunnen de jongerenwerkers de jongeren ondersteunen in het aanleren van specifieke vaardigheden
die leiden tot een verhoogde zelfredzaamheid. De jongeren kunnen hierdoor stappen zetten in
verschillende leefgebieden waar zij problemen in ervaren, en hopelijk een toekomst tegemoet gaan
waarin zij de vaardigheden hebben om een voldaan leven te leiden.
Het product is hiernaast ook breed inzetbaar om andere activiteiten te organiseren. Het biedt als het
ware een leidraad om activiteiten te organiseren, omdat het een duidelijke weergave geeft van wat
er allemaal nodig is om tot een activiteit te komen.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Afdeling | |
| Partner | Compaen |
| Datum | 2023-02-21 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |
































