De eerste vijf minuten zijn goud waard
Een kwalitatief onderzoek naar wat nodig is ten aanzien van het structureel toepassen en borgen van de eerste vijf minuten methodiekDe eerste vijf minuten zijn goud waard
Een kwalitatief onderzoek naar wat nodig is ten aanzien van het structureel toepassen en borgen van de eerste vijf minuten methodiekSamenvatting
Separeren brengt, naast maatschappelijke weerstand, veel ongewenste gevolgen met zich mee voor patiënten, medepatiënten en zorgmedewerkers. Daarom ligt de focus de laatste decennia steeds meer op het voorkomen hiervan. Contact maken en houden blijkt daarbij een belangrijke interventie om dwangmaatregelen, zoals separeren, te voorkomen. De eerste vijf minuten methodiek, een interventie vanuit het HIC-model, richt zich specifiek op het maken en onderhouden van contact met de patiënt. Uit observaties en gesprekken blijkt echter dat deze methodiek niet (volledig) door alle medewerkers van HIC 2-3 wordt toegepast.
Doelstelling: Dit praktijkonderzoek is uitgevoerd met als doel voor februari 2025 in kaart te brengen wat volgens de doelgroep nodig is voor het structureel toepassen en borgen van de eerste vijf minuten methodiek zoals beschreven in het HIC-model. Op basis van de resultaten zijn passende aanbevelingen geformuleerd, met als doel het aantal separaties verder terug te dringen en daarmee de kwaliteit en veiligheid van zorg te vergroten.
Conclusie en aanbevelingen: Concluderend kan de hoofdvraag op basis van het onderzoek worden beantwoord. Door barrières ten aanzien van het ontbreken van kennis, duidelijke doelen en visie, onvoldoende aandacht voor de methodiek in de praktijk en het ontbreken van de methodiek binnen de inwerkperiode weg te nemen, en door noodzakelijke factoren ten aanzien
van het bevorderen van een eenduidige werkwijze, het optimaliseren van omgevingsfactoren en het inzien van de relevantie te versterken, wordt de methodiek beter geïntegreerd in de dagelijkse praktijk. Aanbevolen wordt periodieke scholing, structurele reflectiemomenten zoals intervisie en moreel beraad, het opnemen van de methodiek in team- en patiëntevaluaties na separatie, aanpassing van het inwerkprotocol, herintroductie van het buddy-systeem en het beschikbaar stellen van voldoende laptops.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Afdeling | |
| Partner | GGZ Drenthe te Assen |
| Datum | 2024-12-28 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |
































