De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Happier Liv(ing)

Een e-health interventie voor jongeren met klachten op het gebied van somberheid, depressie en suïcidale gedachten

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Happier Liv(ing)

Een e-health interventie voor jongeren met klachten op het gebied van somberheid, depressie en suïcidale gedachten

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Deze scriptie beschrijft het proces van het ontwerpen van een e-health module binnen Liv, een platform dat een digitale verbreding voor de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) biedt. Het onderzoek is uitgevoerd voor CoachJezelf, de organisatie achter Liv en heeft als doel een module te ontwerpen die aansluit bij de specifieke behoeften en uitdagingen van jongeren tussen de 12 en 18 jaar met klachten op het gebied van somberheid, depressie en mogelijke suïcidale gedachten. De centrale ontwerpvraag luidt: “Hoe kunnen we een e-health module binnen Liv ontwerpen om cliënten van de POH-GGZ in de leeftijd van 12 tot 18 jaar te ondersteunen bij klachten van somberheid en depressie?”. Het Design Thinking-model, bestaande uit de fasen empathize, define, ideate, prototype en test, vormde de basis van dit ontwerpproces.

In de empathize-fase werd onderzocht welke klachten jongeren ervaren en hoe zij hiermee omgaan. Veel jongeren rapporteren prestatiedruk, sociale uitdagingen – waaronder de invloed van sociale media – en complexe thuissituaties. Professionals benadrukken dat jongeren vaak obstakels ervaren bij het zelfstandig doorlopen van interventies, zoals een gebrek aan motivatie en het gevoel dat dergelijke trajecten onpersoonlijk zijn. Persoonlijke begeleiding werd als essentieel aangemerkt om de effectiviteit van een module te vergroten.

In de daaropvolgende fasen zijn oefeningen geselecteerd en ontworpen. Psycho-educatie speelt een centrale rol in de module en biedt inzicht in somberheid, depressie en suïcidaliteit. Daarnaast zijn interactieve oefeningen vanuit andere modules binnen Liv opgenomen, zoals de ‘drie goede dingen’ en de ‘helpende gedachten’. Deze oefeningen richten zich op het versterken van positieve emoties en het omgaan met negatieve gedachten. Andere toevoegingen, nog niet bestaand in Liv, zoals een sociale cirkel-oefening en de 54321-methode bieden extra ondersteuning door jongeren te motiveren, te leren hun emoties te reguleren en hun sociale netwerk in kaart te brengen. De structuur van de module is zorgvuldig opgebouwd, zodat jongeren geleidelijk van laagdrempelige naar meer intensieve en toekomstgerichte oefeningen worden begeleid.

Tijdens de prototype-fase is feedback verkregen vanuit de opdrachtgever. Hieruit bleek dat de opzet en inhoud van de module goed aansluiten bij de doelgroep en dat de gekozen oefeningen als effectief en relevant worden beschouwd. Tegelijkertijd werden waardevolle verbeterpunten aangedragen, zoals het uitbreiden van de psycho-educatie met een specifiek tabblad over suïcidepreventie. Dit tabblad biedt jongeren praktische handvatten en verwijst hen naar hulplijnen zoals 113, Fier en de Luisterlijn. Ook werd voorgesteld de oefening ‘Waarom slaap ik niet?’ te integreren in de psycho-educatie.

De resultaten van dit onderzoek tonen aan dat de module een combinatie biedt van educatie, praktische ondersteuning en toegankelijke oefeningen, afgestemd op de leefwereld van jongeren. Hoewel het ontwerp van de module in grote lijnen als positief wordt ervaren, wordt aanbevolen deze na integratie verder te testen met de doelgroep om eventuele verbeterpunten te identificeren en de effectiviteit te optimaliseren. Al met al wordt met deze module een waardevolle bijdrage geleverd aan de ondersteuning van jongeren met somberheids- en depressieve klachten. Met samenvatting in het Engels. Includes a summary in English.

Toon meer
Organisatie
Opleiding
Afdeling
PartnerCoachJezelf-Liv
Datum2025-03-24
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk