Dalton in WO-methodes
Hoe maak je Dalton meetbaarDalton in WO-methodes
Hoe maak je Dalton meetbaarSamenvatting
In dit ontwerponderzoek is een meetinstrument ontwikkeld waarmee leerkrachten op een gestructureerde en overzichtelijke manier verschillende methodes voor wereldoriëntatie kunnen vergelijken op basis van de vijf pijlers van het Daltononderwijs: zelfstandigheid, samenwerking, effectiviteit, vrijheid en verantwoordelijkheid, en reflectie. Het meetinstrument bestaat uit een digitale enquête gekoppeld aan een Excel-model dat de resultaten automatisch omzet in overzichtelijke tabellen en grafieken. Op basis van literatuur, uitspraken van de Daltoncoördinator en de behoeften van de school zijn concrete ontwerpeisen opgesteld. Het ontwerp is getest en geëvalueerd door een aantal leerkrachten, die aangaven dat het instrument gebruiksvriendelijk, duidelijk en bruikbaar is. De methode ‘Blink’ kwam in deze test als meest Daltongericht naar voren, al is dit gebaseerd op een beperkt aantal respondenten. Het meetinstrument is geschikt om de Daltonkwaliteit van methodes zichtbaar te maken en biedt daarmee een waardevolle ondersteuning bij het maken van een gezamenlijke en onderbouwde methodekeuze.
Organisatie | |
Opleiding | |
Afdeling | |
Partner | Plateau |
Datum | 2025-06-27 |
Type | |
Taal | Nederlands |