De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Onbegrepen gedrag: het verzamelen van onvertelde verhalen

Een ontwerpgericht onderzoek naar het verzamelen van ervaringsverhalen via video- en audio-opnames

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Onbegrepen gedrag: het verzamelen van onvertelde verhalen

Een ontwerpgericht onderzoek naar het verzamelen van ervaringsverhalen via video- en audio-opnames

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

De Kenniswerkplaats Onbegrepen Gedrag Drenthe (KOGD) beschouwt ervaringskennis als even waardevol als academische kennis. Toch wordt ervaringskennis in de praktijk vaak niet als gelijkwaardig beschouwd aan academische kennis. Om hier verandering in te brengen, wil de KOGD een digitale vertelkamer ontwikkelen waarin mensen hun ervaringsverhaal over onbegrepen gedrag kunnen delen. Ervaringsverhalen kunnen leiden tot steun aan lotgenoten, begrip voor het onderwerp, of tot waardevolle inzichten voor het werkveld.
Er zijn in Nederland al verschillende digitale vertelkamers die banden hebben met de mentale gezondheid. Echter, geen van deze zijn voorzien van een ondersteunende tool bij het vormgeven van ervaringsverhalen over onbegrepen gedrag wanneer de verteller niet goed weet hoe het verhaal te structureren of waar te beginnen met vertellen. Hierom heeft het onderzoek zich gericht op het ontwerpen van een methode om ondersteuning te bieden aan personen die aan de hand van een video- of audio-opname een ervaringsverhaal over onbegrepen gedrag willen delen. Daarnaast heeft het onderzoek zich beziggehouden met het opstellen van een vragenlijst waarmee een situatie van onbegrepen gedrag inzichtelijk wordt.
Vanuit dit vertrekpunt heeft het onderzoek zich gericht op de ontwerpvraag: ‘Hoe kan er ondersteuning geboden worden aan ervaringsdeskundigen (in opleiding) om ervaringsverhalen over onbegrepen gedrag te vertellen door middel van een video- of audio-opname over onbegrepen gedrag conform de eisen van de KOGD, en welke praktische duidingsvragen kunnen gesteld worden om inzichten te verkrijgen over het verhaal?’
Voor dit ontwerponderzoek is er gebruikgemaakt van ‘design thinking’ als onderzoek model. Design thinking is geschikt voor ontwerp gerichte onderzoeken en voor het vinden van antwoorden op complexe vraagstukken. Het onderzoek heeft zich gericht op alle vier fases van het model: Ontdekkingsfase, definitiefase, developfase en deliverfase.
In de ontdekkings- en definitiefase is er een literatuuronderzoek gedaan naar de waarde van ervaringsverhalen en eigenschappen die bijdragen aan de rijkheid en begrijpbaarheid van verhalen. Daarnaast zijn door middel van een contextual interview met de opdrachtgevers de ontwerpeisen van de KOGD vastgesteld.
In de developfase is op basis van deze inzichten een prototype ontwerpen, in de vorm van een poster die ervaringsdeskundigen (in opleiding) ondersteuning biedt bij het vertellen van ervaringsverhalen over onbegrepen gedrag. Dit prototype is getest bij het trefpunt van de KOGD en op basis van de ontvangen feedback aangepast.
In de deliverfase hebben er vier ervaringsdeskundigen (in opleiding) met behulp van de poster een video- of audio-opname gemaakt van hun ervaringsverhaal. De feedback uit de evaluatiegesprekken is gebruikt om het ontwerp te verbeteren.
Het onderzoek heeft geleid tot een onderbouwde en getoetste hulpmiddel in de vorm van een ondersteunende poster. Deze biedt ervaringsdeskundigen (in opleiding) ondersteuning bij het vertellen van een ervaringsverhaal over onbegrepen gedrag door middel van een video- of audio-opname. Daarnaast is er een vragenlijst opgesteld waarmee inzichten over het ervaringsverhaal kunnen worden verkregen. Met samenvatting in het Engels. Includes a summary in English.

Toon meer
Organisatie
Opleiding
Afdeling
PartnerKenniswerkplaats Onbegrepen Gedrag Drenthe te Beilen
Datum2025-03-12
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk