Werk, handelen en subjectiviteit
Opvoeding en onderwijs rond de tafel van de wereldWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Werk, handelen en subjectiviteit
Opvoeding en onderwijs rond de tafel van de wereldWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
De Duitse theoloog en filosoof Friedrich Schleiermacher gaf in 1826 een reeks pedagogiecolleges. Hij begon die met de uitspraak dat ‘wat men in het algemeen onder opvoeding verstaat als bekend kan worden verondersteld’. Nu, bijna tweehonderd jaar later, zou die uitspraak niet zo gemakkelijk meer worden gedaan. We voeden nog steeds kinderen en jongeren op, we onderwijzen ook nog steeds, maar wat we doen, is minder eenduidig dan in Schleiermachers tijd. De Duitse pedagoog Alfred Treml schreef een aantal jaren geleden dat niemand in twijfel trekt dat opvoeding bestaat, maar ‘wat het “is”, daarover is (vandaag de dag) geen eenduidig antwoord meer te geven’.
Organisatie | Hogeschool Rotterdam |
Lectoraat | Kenniscentrum Talentontwikkeling |
Gepubliceerd in | Waar goed en schoon onderwijs ISVW Uitgevers, Pagina's: 177-195 |
Datum | 2015-01-01 |
Type | Boekdeel |
ISBN | 9789491693434 |
Taal | Nederlands |