Informatieoverdracht in zorgketens en netwerken: een theorie en praktijkverkenning van hoe en welke informatie tussen verschillende schakels in zorgketens wordt overgedragen
Informatieoverdracht in zorgketens en netwerken: een theorie en praktijkverkenning van hoe en welke informatie tussen verschillende schakels in zorgketens wordt overgedragen
Samenvatting
Doel
Het doel van deze paper is een beschrijving te geven van onderzoek van studenten en docentonderzoekers naar informatieoverdracht in zorgketens.
Achtergrond
De docent-onderzoekers Zorglogistiek van de Hogeschool Rotterdam veronderstellen dat informatieoverdracht tussen verschillende schakels in zorgketens aandacht vraagt. Vaak vormt uitwisseling van informatie binnen een afdeling een uitdaging, laat staan wanneer informatie tussen twee schakels in de keten moet worden uitgewisseld. Daar waar informatiestromen in ketens binnen het bedrijfsleven als vanzelfsprekend samenhangen met goederenstromen, bestaat het vermoeden dat informatieoverdracht tussen schakels in de zorgketen niet vanzelfsprekend samengaat met het fysieke proces van patiënt / cliënt. De docent-onderzoekers veronderstellen een direct verband tussen kwaliteit en veiligheid van zorg en de wijze waarop informatieoverdracht in de keten is georganiseerd. Dat kenschetst het belang naar onderzoek op dit terrein. Het aantonen van dit verband vormt overigens geen doel van onderhavige paper.
De studenten van de opleiding Logistiek en Economie van de Hogeschool Rotterdam is gevraagd om de informatieoverdracht binnen zorgketens te onderzoeken. De studenten is gevraagd om een praktijkonderzoek te doen en zich te focussen op de regio Zuid-Holland. Verder is de studenten gevraagd om in het bijzonder de volgende schakels in de keten te belichten:
- Huisarts – Ziekenhuis
- Algemeen ziekenhuis- Academisch ziekenhuis
- Ziekenhuis – Verpleeg, Verzorg en Thuiszorginstelling
- Informatieoverdracht binnen netwerken
Het gaat hiermee om vragen zoals welke informatie wordt overgedragen, hoe de informatie wordt overgedragen en hoe de organisatie rondom informatieoverdracht is vormgegeven. Eén groep studenten heeft tevens onderzoek gedaan naar het functioneren van bestaande netwerken binnen de zorg. De studenten hebben diverse zorgprofessionals geïnterviewd.
Conclusie
Uit de analyse blijkt dat er overall sterke overeenkomsten te vinden zijn tussen het praktijkonderzoek van studenten en de literatuurverkenning door de docentonderzoekers. Dit zou er op kunnen wijzen dat in de praktijk de awareness voor correcte, complete en tijdige overdracht in de afgelopen jaren hoger is geworden, juist bij de professionals die de overdracht vormgeven. Een ander opvallend aspect uit met name het student-onderzoek is dat zorgprofessionals er veel op vertrouwen dat een patiënt en/of cliënt de over te dragen informatie ophaalt en vervolgens ook doorgeeft aan de schakel waaraan de informatie overgedragen dient te worden (de patiënt als informatiedrager).
Organisatie | Hogeschool Rotterdam |
Lectoraat | Kenniscentrum Zorginnovatie |
Datum | 2017-10-24 |
Type | Workingpaper |
Taal | Nederlands |