De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van eerstejaarsstudenten Toegepaste Psychologie met het SVS-rapport

Open access

Rechten:

Een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van eerstejaarsstudenten Toegepaste Psychologie met het SVS-rapport

Open access

Rechten:

Samenvatting

Dit onderzoeksrapport presenteert een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van eerstejaarsstudenten Toegepaste Psychologie aan de Hogeschool Leiden met de StudieVaardighedenScan (SVS)-rapportage, een instrument bedoeld om inzicht te geven in de executieve functies van de studenten. Executieve functies zijn belangrijke cognitieve processen die nodig zijn voor het plannen, organiseren en voltooien van taken, en worden geassocieerd met studiesucces. In het kader van dit onderzoek zijn er semigestructureerde interviews afgenomen met negen studenten die de SVS-vragenlijst hebben gemaakt. Het doel was om te onderzoeken hoe zij de bruikbaarheid, relevantie en begrijpelijkheid van de SVS-rapportage ervaren en beoordelen.

De bevindingen uit het onderzoek laten zien dat de studenten over het algemeen tevreden zijn over de begrijpelijkheid en leesbaarheid van het SVS-rapport. Ze uiten echter kritiek op de formulering van de resultaten. Deze wordt vaak als te algemeen of onpersoonlijk ervaren, wat leidt tot verminderde herkenning in de rapportage. De studenten vinden de resultaten nuttig voor hun reflecties, hoewel hun mening over de bruikbaarheid en nuttigheid van de aangeboden tips en trainingen varieert. De impact van het SVS-rapport op studenten blijkt sterk afhankelijk te zijn van hun individuele scores en de waargenomen relevantie. Belangrijke belemmeringen voor het gebruik van de SVS-rapportage omvatten een gebrek aan tijd, het hebben van andere prioriteiten en een gebrek aan ondersteuning. Sommige studenten ervaren ook moeilijkheden bij het interpreteren van de vragen of neigen naar neutrale antwoorden, wat resulteert in een verminderde herkenning in het rapport.

Op basis van de onderzoeksresultaten worden aanbevelingen gedaan voor de verbetering van de SVS. Deze omvatten het toevoegen van positieve gevolgen van het werken aan de tips, het toevoegen van de naam van de student voor een persoonlijkere benadering en het herhalen van de score om de gebruiksvriendelijkheid te verhogen. Daarnaast wordt er aanbevolen om de SVS-rapportage te integreren in het curriculum, waarbij studiebegeleiders worden betrokken om de studenten te ondersteunen bij het interpreteren en toepassen van het SVS-rapport. Ook wordt er aanbevolen om meer online trainingen aan te bieden om de belemmering van reisafstand te beperken. Tot slot wordt er geadviseerd om een vervolgonderzoek uit te voeren dat gericht is op het verkrijgen van inzichten in hoe de studenten de vragen interpreteren en welke aspecten verwarrend zijn. De feedback kan vervolgens gebruikt worden om de vragenlijst aan te passen en te verfijnen.

Toon meer
Organisatie
Opleiding
Afdeling
PartnerHogeschool Leiden
Datum2024-06-06
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk