Studiesucces door de ogen van de student
Een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van studiesuccesfactoren onder derde- en vierdejaarsstudenten van Sociaal Werk binnen Hogeschool LeidenStudiesucces door de ogen van de student
Een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van studiesuccesfactoren onder derde- en vierdejaarsstudenten van Sociaal Werk binnen Hogeschool LeidenSamenvatting
Deze scriptie onderzoekt welke factoren bijdragen aan het studiesucces van derde- en vierdejaars studenten Sociaal Werk (SW) aan Hogeschool Leiden (HSL). De aanleiding voor dit onderzoek is de toenemende uitval en het aantal langstudeerders binnen Sociaal Werk. Het doel is om inzicht te krijgen in hoe studenten de onderzochte studiesuccesfactoren ervaren, zodat deze kennis kan worden gebruikt om het onderwijs en de begeleiding nog effectiever te maken.
De onderzoeksvraag luidt dan ook: “Hoe ervaren derde- en vierdejaarsstudenten binnen de studie Sociaal Werk aan Hogeschool Leiden de factoren die van invloed zijn op studiesucces?”.
Dit onderzoek is een kwalitatief onderzoek en maakt gebruik van halfgestructueerde interviews die zijn gevoerd met tien studenten die verschillende afstudeerprofielen hebben. Deze interviews zijn gebaseerd op de factoren van Tinto (1987, in Tucker, 1999), Tucker (1999) en Tinto (2012). Deze factoren zijn: academische integratie, sociale integratie, saamhorigheid, toekomstvisie, verwachtingen, ondersteuning en feedback. De antwoorden van deze interviews zijn geanalyseerd via een thematische analyse. Uit de interviews blijkt dat de studenten deze factoren over het algemeen als positief ervaren. Ze ervaren studiesucces wanneer ze ondersteuning krijgen in het ontwikkelen van vaardigheden, zich sociaal betrokken voelen en een toekomstbeeld kunnen vormen. Duidelijke verwachtingen, lesmateriaal en passende begeleiding en feedback dragen hier ook aan bij. Tegelijkertijd is er meer behoefte aan aandacht voor de ontwikkeling van studievaardigheden, heldere communicatie over ondersteuningsmogelijkheden, een sterker gevoel van verbondenheid, een concreter toekomstperspectief en studiehandleiding en meer feedback.
Op basis hiervan worden aanbevelingen gedaan zoals: meer aandacht voor studievaardigheden, het beter zichtbaar maken van ondersteuningsmogelijkheden, het aanbieden van laagdrempelige sociale activiteiten en hierover duidelijk communiceren naar de studenten toe, de studiehandleiding concretiseren en docenten meer betrekken. Ook worden meer voorlichting over beroepsmogelijkheden, een laagdrempelige plek waar studenten heen kunnen op korte termijn voor problematiek en meer feedback momenten benoemd.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Afdeling | |
| Partner | Hogeschool Leiden |
| Datum | 2025-07-23 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |































