Meer dan een diagnose
Kwalitatief onderzoek naar de inclusie van sociaal werk studenten met een functiebeperking aan de Hogeschool LeidenMeer dan een diagnose
Kwalitatief onderzoek naar de inclusie van sociaal werk studenten met een functiebeperking aan de Hogeschool LeidenSamenvatting
In dit beroepsproduct wordt het onderzoek beschreven dat is uitgevoerd in opdracht van het Onderzoeksteam Studiesucces SW&TP. Het doel van het onderzoek was om de inclusie van studenten Sociaal Werk met een functiebeperking aan de Hogeschool Leiden te onderzoeken en aanbevelingen te geven hoe deze inclusie mogelijk verbeterd kan worden.
De onderzoeksvraag luidde als volgt: "Hoe staat het met de inclusie van SW-studenten met een functiebeperking binnen hun studie op de Hogeschool Leiden?".
Om deze vraag te beantwoorden zijn de volgende deelvragen opgesteld:
1. Hoe verbonden voelen SW-studenten met een functiebeperking zich met hun studie op de Hogeschool Leiden?
2. Hoe authentiek voelen SW-studenten met een functiebeperking zich binnen hun studie op de Hogeschool Leiden?
Inclusie wordt in dit onderzoek gedefinieerd als het gevoel van 'verbondenheid', erbij horen, en 'authenticiteit', jezelf kunnen zijn.
Dit thema is verder verkend door middel van literatuurstudie. In deze literatuurstudie is ook gekeken naar de kenmerken van studenten met een functiebeperking en welke uitdagingen ze ervaren in hun studie. Als laatste is er in de theorie gekeken naar het studiesysteem door de verschillende groepen binnen het hbo te beschrijven en hoe deze samenhangen met de inclusie van studenten met een functiebeperking.
Er is gebruik gemaakt van kwalitatief onderzoek waarin semigestructureerde interviews hebben plaatsgevonden aan de hand van een draaiboek.
Er zijn verschillende werkvormen gebruikt om de ervaringen van de respondenten te visualiseren, zoals een praatplaat en een systeemopstelling.
De onderzoeksresultaten laten een gemengde inclusiebeleving zien onder de SW-studenten met een functiebeperking. Er werden positieve aspecten benoemd zoals ondersteunende docenten en medestudenten, maar ook uitdagingen rondom het studeren met een functiebeperking en het beleid. Deze onderzoeksresultaten bleken op meerdere gebieden aan te sluiten bij de opgezochte theorie.
Aan de hand van de theorie zijn aanbevelingen gedaan voor vervolgonderzoek en de opdrachtgever. Het onderwijs kan inclusiever worden gemaakt door de kennis en begrip rondom studeren met een functiebeperking te vergroten, flexibeler beleid in te voeren, een inclusiever curriculum te ontwikkelen en studiebegeleiders meer toe te rusten. Daarnaast kunnen de voorzieningen voor studeren met een functiebeperking duidelijker en toegankelijker worden gemaakt.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Afdeling | |
| Partner | Hogeschool Leiden |
| Datum | 2025-04-01 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |































