Probleemgedrag is vaak te begrijpen
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Probleemgedrag is vaak te begrijpen
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In de jeugdhulp en in het onderwijs, maar ook bijvoorbeeld in de psychiatrische hulpverlening hebben professionals (hulpverleners, gezinshuisouders en leerkrachten) vaak moeite met dominant (agressief, manipulerend) of soms juist submissief (depressief, ontwijkend en soms zelfbeschadigend) gedrag bij kinderen en volwassenen. Professionals hebben vaak veel moeite met dit gedrag, met name vanwege de concentratie van ernstige gedragsproblemen en antisociaal gedrag. In deze bijdrage wordt aan de hand van recente literatuur theoretisch ingegaan op een mogelijk orthopedagogisch verklaringsmodel van probleemgedrag met concrete handvatten voor professionals. In het model staan concepten uit de zelfdeterminatie-theorie, met name verbondenheid, competentie en autonomie centraal, evenals geduld, gericht op het ontwikkelen van een beter leer- en leefklimaat. Het inschatten, beoordelen, plannen, handelen en evalueren vanuit verschillende perspectieven (biologisch, psychologisch, pedagogisch, sociaal, maatschappelijk-structureel, ontwikkelingsgericht) is hierbij noodzakelijk. Het kan helpen om de ondersteuning van kinderen en volwassenen met probleemgedrag steeds in interactie en verbondenheid met de bredere omgeving te zien.
Organisatie | Hogeschool Leiden |
Afdeling | Faculteit SW/TP |
Lectoraat | Residentiele Jeugdzorg |
Gepubliceerd in | Orthopedagogiek : onderzoek en praktijk Garant, Apeldoorn / Antwerpen |
Datum | 2018-04 |
Type | Artikel |
Taal | Nederlands |