De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De positionering van tennisvereniging S.V.V.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

De positionering van tennisvereniging S.V.V.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In opdracht van tennisvereniging S.V.V. is dit adviesrapport geschreven. Het bestuur van tennisvereniging S.V.V. voelde zich genoodzaakt onderzoek te laten doen omdat het ledenaantal van de tennisvereniging de laatste vijf jaar met maar liefst 33,9 procent gedaald is. Om te achterhalen waarom dit probleem zich voordoet en met welk specifiek probleem tennisvereniging S.V.V. te maken heeft, is er een vooronderzoek uitgevoerd, is de markt waarin tennisvereniging S.V.V. zich bevindt verkend en is gesproken met bestuursleden van tennisvereniging S.V.V. Hieruit is gebleken dat tennisvereniging S.V.V. kampt met een positioneringsprobleem. Tennisvereniging S.V.V. kan geen invloed uitoefenen op de redenen waarom ex-leden hebben opgezegd en daarom focust dit onderzoek zich op ledenwerving. Daarnaast werft de grootste concurrent van tennisvereniging S.V.V. meer leden. Door zich te positioneren kan tennisvereniging S.V.V. een positie in de markt innemen en opvallen bij potentiële leden waardoor het voor potentiële leden aantrekkelijker wordt om bij tennisvereniging S.V.V. lid te worden en niet bij de concurrentie, zodat tennisvereniging S.V.V. meer leden werft. De centrale vraag van dit onderzoek luidt dan ook: “Hoe kan tennisvereniging S.V.V. zich het beste positioneren zodat ze meer leden werft?” Het antwoord op deze vraag betreft dan ook het doel van dit onderzoek; een positioneringsadvies voor tennisvereniging S.V.V. over hoe de tennisvereniging meer leden kan werven.
Het antwoord op de centrale vraag is verworven met deskresearch en een kwalitatief onderzoek onder huidige leden en potentiële leden. In totaal zijn 18 respondenten geïnterviewd (inclusief twee bestuursleden). Het kwalitatieve onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de positioneringstheorie van Kenichi Ohmae. Zijn theorie stelt dat wanneer er een balans is tussen de sterke punten van een organisatie, de klantbehoeftes en het onderscheidend vermogen er een duurzaam concurrentievoordeel behaald kan worden.
Uit de resultaten blijkt dat tennisvereniging S.V.V. deze balans kan creëren door in te spelen op goede tennislessen en goede gravelbanen. De respondenten gaven aan dat dit de sterke punten zijn van tennisvereniging S.V.V. en tevens behoeftes van hen zijn. Daarnaast bleek uit het deskresearch, waarbij de positionering van de concurrenten onderzocht werd, dat de concurrenten zich niet positioneren met goede tennisles en goede gravelbanen. Uit het kwalitatieve onderzoek kwam ook naar voren dat potentiële leden op zoek gaan naar een potentiële tennisvereniging door de vereniging te bezoeken en de website te bekijken.
Het advies is om de geadviseerde positioneringskeuze (goede tennislessen en goede gravelbanen) te verwerken in een moderne website, waar informatie voor potentiële leden gemakkelijk te vinden is en daarnaast een evenement te organiseren waarbij potentiële leden de vereniging bezoeken. Aan de hand van het AIDA-model wordt het evenement ‘S.V.V. Open’ geadviseerd. Een evenement waarbij de positionering tot uiting komt en de potentiële leden gemotiveerd worden een lidmaatschap aan te schaffen. S.V.V. Open betreft een evenement van een week, waarbij potentiële leden gratis tennislessen kunnen volgen op de kwalitatieve gravelbanen van tennisvereniging S.V.V. Geadviseerd wordt om rondom dit evenement promotie te maken en na afloop een kortingsactie te starten.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Leiden
OpleidingCommunicatie
AfdelingFaculteit M&B
PartnersTennisvereniging S.V.V.
Datum2015-06-22
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk